Szonda Ipsos: Drága a taxi*
2009-03-03
A budapestiek drágállják a taxit, és nem is túl gyakran veszik igénybe -
derül ki a Business Superbrands 2008 díjas Szonda Ipsos 1300 fős
felméréséből, amelyet 2009 februárjában készített 18-59 éves budapesti
internetezők körében.
A vizsgált csoport közel egyharmada soha nem ül taxiba, nem meglepő módon
jellemzőbben az alacsonyabb társadalmi státuszúak. A negyedévnél ritkábban
taxizók aránya 46%-os, körükben az átlagosnál nagyobb arányban találunk
nőket, ötven évesnél idősebbeket, legfeljebb általános iskolát végzetteket
és közepes társadalmi státuszcsoportba tartozókat. Azok, akik legalább
háromhavonta igénybe veszik e szolgáltatást (23%), jellemzőbben férfiak,
harminc év alattiak, diplomások és a legmagasabb társadalmi státuszcsoport
tagjai.
A taxizók közel fele saját maga finanszírozza minden útját, 53%-ukra
jellemző, hogy részben maga fizet, részben más, és csupán egészen kis
hányaduk útjait fizeti teljes egészében valaki más, például az útitárs vagy
a munkahely. Azok közt, akik kizárólag maguk fedezik taxi-útjaikat, nagyobb
arányban találunk ötven év felettieket, míg a "vegyes finanszírozás" a
fiatal korosztályra jellemzőbb.
A jelenlegi tarifákat a taxizók negyede tartja megfelelőnek, tízből hatan
kissé sokallják, és 13%-os azok aránya, akik szerint az árak nagyon magasak.
Az, hogy valaki alacsonynak tartaná a díjakat, egyáltalán nem jellemző. Az
utazás gyakoriságával nem mutat összefüggést ez a kérdés, de azok, akik
minden útjukat saját zsebből fizetik, elégedetlenebbek a tarifákkal, mint
azok, akik utazásait mindig más finanszírozza.
A felmérésben helyet kapott annak vizsgálata is, hogy egy 10%-os
tarifaemelés után a taxival utazók hogyan vélekednének az árakról. A
szolgáltatást igénybe vevők alig egytizede véli úgy, hogy még ez az árszint
is elfogadható lenne, valamivel több, mint felük valamelyest sokallná, 38%
pedig nagyon magasnak tartaná az új tarifákat. Ennél a kérdésnél már nem
mutatkozik összefüggés azzal, hogy ki finanszírozza az utazást.
Az esetleges tarifaemelés hatással lenne a szolgáltatás igénybevételének
gyakoriságára, de eltérő mértékben a saját zsebből fizetett és a mások által
finanszírozott utak esetében. A saját zsebből utazók 70%-a ritkábban taxizna
egy ilyen mértékű áremelés után, míg a mások által fizetett utak esetében
csupán ennek fele azok aránya, akik kevesebbet utaznának taxival. Nem
meglepő módon azok, akik nagyon magasnak tartják a tarifákat, az átlagosnál
is ritkábban vennék igénybe a szolgáltatást, mind a maguk által, mind a
mások által finanszírozott utak esetében.
* Taxi: személyszállító bérautó, amely a megtett út és állásidő mérésére
alkalmas hitelesített viteldíjmutató óraművel rendelkezik.
Az IPSOS Csoportot 1975-ben alapították Párizsban. Növekedési üteme
egyedülálló. Ma - egyikeként a világ vezető piackutató intézeteinek - közel
60 államban 8000 főállású szakembert foglalkoztat. Az IPSOS jelen van szerte
Európában, Észak- és Dél-Amerikában, a Közel- és a Távol-Keleten, valamint
Ausztráliában. 5000 ügyfél számára, több mint 100 országban végez
kutatásokat. Az éves mérlegen 70 000 projekt és 20 000 000 interjú szerepel.
Az 1990-ben alapított, Business Superbrands 2008 díjas Szonda Ipsos Média-,
Vélemény- és Piackutató Intézet a magyar gazdasági és társadalmi kutatási
iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-,
egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára.
www.szondaipsos.hu
További információ: Berzi Klári (klari.berzi at ipsos.com)