A fiatalok nagy része (92 százaléka) ismer valamilyen fogamzásgátló módszert. A legtöbben az óvszert említették, második legismertebb a fogamzásgátló tabletta, harmadik a szexuális aktus megszakítása. Egyharmaduk hallott már a spirálról és egyéb méhen belüli eszközök lehetőségéről, ezen túl minden ötödik fiatal említette a naptár-módszert (a peteérés időpontjának kiszámítását), a hüvelytablettát, a pesszáriumot és a sterilizálást is, mint megelőzési lehetőséget. A megkérdezettek mindössze 4%-a vallotta, hogy nem ismeri semmilyen formáját a védekezésnek – derül ki az Ipsos F&F kutatásából, amelyet az elmúlt 3 hónapban készített a 15-25 év közöttieket reprezentáló közel 400 fő személyes módon történő megkérdezésével egy kényes, de annál fontosabb témáról: a különböző fogamzásgátló módszerek ismeretéről, azok használatáról és az abortusztablettáról.

A megkérdezettek között az óvszert használják a legtöbben, mintegy 55 százalékuk. Fogamzásgátló tablettát már csak 17%, a szexuális aktus megszakítását 14% alkalmazza. Az életkor előrehaladtával természetesen nőnek az arányok, leginkább az óvszerhasználat emelkedik. Az eredmények azt mutatják, hogy az óvszerhasználat a vidékiek körében elterjedtebb, míg a budapestiek inkább fogamzásgátló tablettát szednek.

Az óvszerhasználók a sokféle márka közül a Durexet ismerik a legjobban, tízből nyolcan említették. Emellett a legismertebb márkák közé tartozik a Lyfestyles, a Raco és a Masculan is. Ez a sorrend megegyezik a népszerűséget, megbízhatóságot, minőséget, egyediséget és széles termékválasztékot tekintve is. A Durex messze ismertebb és népszerűbb márka a fiatalok körében, mint a többi, a LifeStyles pedig erős második helyet tudhat a magáénak. A harmadik helyet szorosan, de a Raco birtokolja, a Masculanon túl a többi márka már alig ismert.

Egy, a fogamzásgátláshoz szorosan kapcsolódó, Magyarországon újnak számító terhesség-megszakítási mód is szerepelt a kutatásban. Az abortusztablettát nyár elején regisztrálta hazánkban az Országos Gyógyszerészeti Intézet, de az eljárás bevezetését azóta sem engedélyezték, és a használatáról kialakult vita nagy port kavart. Mivel a 15-25 éveseket tekinthetjük az egyik legérintettebb rétegnek ebben a kérdésben, ezért ebben a kutatásban őket kérdezték meg róla.

Az utóbbi hónapokban igen sokat lehetett hallani az abortusztablettáról és annak hazai sorsáról. Az Ipsos érdeklődése nyomán kiderült, hogy a fiatalok 42 százaléka hallott már róla. Azok közül, akik ismerik a tablettát, minden második fiatal úgy gondolja, hogy kevesebb egészségügyi kockázattal jár a műtéti beavatkozáshoz képest, 57% szerint kíméletesebb módszer is, ezzel szemben 11%-uk nem ért egyet ezzel a kijelentéssel, és közel 40%-uk nem tudja eldönteni, melyik módszer a kevésbé kockázatos. Minden második fiatal egyetért azzal is, hogy ez a módszer tudatosabb terhesség-megszakítást jelent, mint a műtét, és azzal, hogy jogosan szerepel az alapvető gyógyszerek listáján. A tabletta alkalmazását csupán minden tizedik fiatal ellenzi.

A tabletta bevezetésének következményeit tekintve már bizonytalanabb vélemények érkeztek: 30%-uk szerint több lenne az abortusz, 28%-uk szerint nem, a maradék pedig nem tud állást foglalni ebben a kérdésben. Viszont határozottabbnak bizonyulnak a tekintetben, hogy a szervezet – a műtéthez képest - gyorsabban regenerálódik az abortusztabletta alkalmazása után, és nagyobb az esélye a későbbi teherbe esésnek is (42-46% vélekedik így), míg ugyanezt 11-12%-uk cáfolja. Bár nem a fiatalok dolga ebben a kérdésben döntést hozni, kétharmaduknak az a véleménye, hogy a politikának nem lenne szabad belefolynia az egészségügyi döntésekbe.

Az F&F kutatássorozatról
Az Ipsos F&F kutatássorozata negyedévente közöl friss adatokat a fiatal felnőttek márkafogyasztási szokásairól, illetve tematikusan bemutatja ennek a fogyasztói csoportnak a viselkedését.

Az Ipsos Zrt-ről
Az 1990-ben alapított, 2009. szeptember 1-jétől Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt.-ként működő kutatóintézet, a magyar gazdasági és társadalom-kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-, egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára. A céget 2012-ben is érdemesnek találták arra, hogy megkapja a Business Superbrands védjegyet. A párizsi székhelyű Ipsos Csoport a világ harmadik legnagyobb piackutató vállalata.  (www.ipsos.hu)

Bővebb információ:
Bródy Luca kutatásvezető  (476-7675)