Az emberek  többsége  szerint 2010 júniusában sincs kézzel fogható jele a gazdasági növekedésnek, a konjunktúraindex májushoz képest nem változott, továbbra is csak  megkérdezettek 39% -a  ítéli  jónak  saját országa gazdaságának állapotát - derül ki az Ipsos legfrissebb, a világ GDP-jének 75%-át képviselő 24 ország állampolgárainak körében végzett kutatásából.

Magyarország  továbbra is a sereghajtók között szerepel, honfitársaink határozottan pesszimistán, negatívan ítélik meg nemzetgazdaságunk állapotát. 2010 januárjában némi pozitív elmozdulás volt tapasztalható,- 2%-ról 7 %-ra nőtt azok aránya, akik a gazdaság  állapotát jónak tartották, azóta ez a viszonyszám gyakorlatilag nem változott.

Összességében világviszonylatban is stagnálás a jellemző. Három nagy csoportra különíthetők el az országok: ahol a lakosság szerint valamelyest javultak a gazdasági kilátások május óta, stagnáltak vagy romlottak. A javuló csoportba sorolható a többi között Argentína (+12%-os elmozdulás májushoz képest), Dél-Afrika (+5%) vagy Kanada (+4%). A stagnálók közé tartozik hazánk mellett India, Brazília, Oroszország és Nagy-Britannia. A saját gazdaságuk teljesítményét romlónak érzékelő országok között találjuk például Szaúd-Arábiát (-7%-os elmozdulás májushoz képest), az Egyesült Államokat (-4%) és Indonéziát (-4%).

2008 végét, s a teljes 2009-es esztendőt beárnyékolta a nemzetközi gazdasági válság, amely minden területen éreztette a hatását: zuhant a tőzsdepiac, drasztikus elbocsátásokra kényszerültek a vállalatok, leértékelődtek a valuták, s a kormányok deficitnövelő gazdaság-serkentő csomagokkal siettek kezelni a válság ütötte sebeket.

A dráma főszereplője a vásárló volt. Amint nyilvánvalóvá váltak a recesszió jelei, racionálisan reagáltak a fogyasztók: adósságaik csökkentésével, megtakarításaik növelésével, a luxuskiadások visszafogásával, az alapvető javakra korlátozott beszerzésekkel. 2009 közepére már a háztartások 70 százaléka csökkentette a kiadásait.

Mit láthatunk most a fogyasztók szemszögéből? A 2009 közepe és 2010 kezdete közötti óvatos javulás után -  amely főként Kínában, Brazíliában  és Indiában volt mérhető -, nemzetközi szinten továbbra is pesszimistának mondható a gazdasági helyzet megítélése.

Minek köszönhető ez? Röviden: a munkahelyek bizonytalanságának. A válaszadók 63%-a szerint a munkahelyek számának emelkedése a legfontosabb indikátora a gazdaság erősödésének, azaz: a vállalatok ismét  feltöltik soraikat, s biztonságot sugallva ezzel ösztönöznek a fogyasztásra.

Részletek: www.ipsos.hu

Az Ipsos Csoportról
Az Ipsos a világ második legnagyobb felmérés-alapú piackutató cége, amelynek kutatási szakemberekből álló tulajdonosai és vezetői világszerte több mint 5000 ügyfél számára végzik a piaci lehetőségek felmérését és a piaci trendek értelmezését új és meglévő termékek vagy szolgáltatások kidolgozása és tesztelése, márkák kifejlesztése, hirdetések tesztelése, a különböző médiák esetében a közönség reakciójának mérése, valamint az egyes kérdésekkel és a hírnévvel kapcsolatos közvélemény mérése céljából. A cégcsoport 64 országban több mint 9100 munkatársat foglalkoztat teljes tulajdonú vállalataiban, ahol a hirdetésekkel, a vásárlói hűséggel, a marketinggel, a médiával és a társadalmi kérdésekkel kapcsolatos kutatásokat végez, előrejelzéseket, modellezést és szakértői tevékenységeket folytat, továbbá több mint 100 országban kínálja a testre szabott, szindikált, omnibusz, panel és internetes kutatási termékek teljes sorát. Az Ipsos csoportot 1975-ben alapította Jean-Marc Lech és Didier Truchot, majd a cég részvényei 1999-ben kerültek tőzsdei bevezetésre. 2008-ban az Ipsos csoport árbevétele összesen 979,3 millió euró volt. A cégcsoport részvényeit az Eurolist-en is jegyzik a New York-i Tőzsdén és az Euronext Paris francia tőzsdén keresztül. Az Ipsos csoport szerepel az SBF 120 és a Mid-100 Indexeken, és részvényei úgynevezett Deferred Settlement System jogosultságot szereztek. A cég ajánlatairól és tevékenységeiről további információkat szerezhet a www.ipsos.com oldalon.

Az Ipsosról
Az 1990-ben alapított Szonda Ipsos, amely 2009. szeptember 1-jétől Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt.-ként folytatja tevékenységét, a magyar gazdasági és társadalom-kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-, egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára. A cég 2008-ban, 2009-ben és 2010-ben is elnyerte a Business Superbrands elismerést. www.ipsos.hu

További információ:
Komlósi Péter vezérigazgató-helyettes (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)