A válaszadók közel fele szerint életet menthetnek a szűrővizsgálatok, mivel segíthetnek a súlyos egészségügyi problémák megelőzésében. Elenyészően kevesen állítják, hogy elegendő akkor foglalkozni a betegséggel, amikor az már tünetet okoz. További kisebbség véleménye, hogy a szűrővizsgálatok csak felesleges aggodalmat ébresztenek az emberben. A felelős gondolkodás a nőkre jellemzőbb inkább. Az összlakosság körében a tüdőszűrés, az általános laborvizsgálat és a koleszterinszint-mérés a leglátogatottabb. A szűrések megítélése alapvetően pozitív, a tényleges aktivitás azonban még mindig alacsony, nem rendszeres hazánkban – derül ki az Ipsos Health Egészségpercek kutatássorozatának a szűrővizsgálatokról készített legfrissebb felméréséből, 1000 fő reprezentatív megkérdezésével.

Ma Magyarországon a tüdőszűrés a leglátogatottabb a szűrővizsgálatok között. A válaszadók fele vett részt tüdőszűrésen az elmúlt évben. A 30 év felettiek magas aktivitása a postán érkező emlékeztetővel is magyarázható. Kiemelkedik a 40-49 éves korcsoport, akik közel 60%-át tudja mozgósítani a szűrésre felhívó kommunikáció. Népszerű továbbá az általános laborvizsgálat, valamint a koleszterinmérés is, a magyar lakosság 39%-a vett részt az előbbin és 14%-a az utóbbin.

A kutatás eredményei alátámasztották, hogy a nők többet tesznek egészségük megőrzéséért, mint a férfiak. A nőgyógyászati szűrővizsgálatok jóval látogatottabbak a nők körében, mint a prosztataszűrések a férfiak között. A nők mind általános nőgyógyászati vizsgálatra (32%), mind méhnyakrák-szűrésre (22%), mind mammográfiai vizsgálatra (18%) is jelentkeztek ez elmúlt egy évben, szemben az urakkal, akiknek mindösszesen 7%-a vett részt prosztataszűrésen az elmúlt 12 hónapban. Megállapítható ugyanakkor, hogy sem a hölgyek, sem az urak nem járnak kellő rendszerességgel ellenőrzésekre.

Meglepő, de tény, hogy a kor előrehaladtával az általános nőgyógyászati szűrővizsgálatokon és méhnyakrák szűrésen való részvételi arány markánsan csökken, míg a mammográfia látogatottsága az idősebb hölgyek körében magasabb arányú. A méhnyakrák-szűrésre a 30-39 évesek járnak legnagyobb arányban – 39%-uk számolt be arról, hogy e célból felkereste nőgyógyászát. A mammográfiai vizsgálat az 50-59 éves korosztály körében a leglátogatottabb, amit magyaráz, hogy 45 év felett ajánlott – a középkorú hölgyek 35%-a tartotta fontosnak az elmúlt évben, hogy megjelenjen ezen a szűréstípuson.

A szűrővizsgálatokon való korábbi megjelenés nem garantál részvételt a későbbiekben. Az iskolai végzettség és a lakóhely településtípusa sem befolyásolja statisztikailag erőteljesen ezt a gyakorlatot. Kivételt képez az általános nőgyógyászati vizsgálat, amin a megyeszékhely lakói nagyobb arányban vesznek részt.

Az Ipsos Zrt.-ről

Az 1990-ben alapított, 2009. szeptember 1-jétől Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt.-ként működő kutatóintézet, a magyar gazdasági és társadalom-kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-, egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára. A párizsi székhelyű Ipsos Csoport a világ harmadik legnagyobb piackutató vállalata.  (www.ipsos.hu)

További információ:

Szerencsés Dóra, Healthcare Research Director (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)