Erőteljes munkamegosztás látszik kibontakozni a vásárlások döntési folyamataiban. Egyes kérdésekben a nők hoznak ítéletet, más területeken a férfiak, hiszen mindkét nem tagjai különböző témákban számítanak „szakértőnek”. A nők a termékek kiválasztásánál sok esetben elsősorban a dizájnra fókuszálnak, s amennyiben ez a tulajdonság az elsődleges döntő tényező, a nők mondják ki a végső szót. A férfiak a műszaki adatok mérlegelése és a különböző típusok tudásának számszaki összevetése esetén kerülhetnek döntő pozícióba. A résztvevők válaszai alapján a háztartásokban jellemzően vasalót, porszívót vagy mosógépet inkább a nők vesznek, TV-t vagy hi-fi-t pedig a férfiak. Érdekes eredmény azonban, hogy az árról közösen döntenek a párok – ezek a legfontosabb megállapításai annak az online fókuszcsoportos módszernek, amit most tesztelt Magyarországon a Gemius, s az Ipsos a Samsunggal és a Kirowskival közösen. A kutatás érdekes eredményekkel szolgált arra vonatkozóan, miként hoznak vásárlási döntéseket a fogyasztók a műszaki cikkek beszerzésekor. Az online fókuszcsoportos vizsgálat 2009 októberében zajlott a Kirowski és ügyfele, a Samsung megbízásából.

Habár ez a típusú online kutatás nem teljesen számít újdonságnak Magyarországon, ennek ellenére csak kevesen tudják, pontosan milyen előnyei vannak. A kutatás jellegének köszönhetően (online chat) a beszélgetés tagjai egyszerre vehetnek részt Magyarország bármely pontjáról. Az online fókuszcsoportos kutatás gyorsabb, mint annak hagyományos változata, mondta el Pintér Róbert, az Ipsos online stratégiai igazgatója. „A fókuszcsoport anyaga rögtön a beszélgetés után elérhető és a résztvevőknek nem kell órákat utazni, hogy hozzászólhassanak a párbeszédhez – csak egyszerűen belépnek a chat-hez hasonló felületre, és már csatlakoztak is a fókuszcsoporthoz. Ez jóval kényelmesebb számukra, nyitottabbak és őszintébben mondják el véleményüket, akár intim kérdések esetén is. A moderátor követi a beszélgetés dinamikáját, bátorítja a résztvevőket, hogy vállaljanak aktív szerepet a diskurzusban, osszák meg véleményüket, valamint legyenek partnerek különböző feladatok elvégzésében, lehetőség van például úgynevezett projektív technikák online alkalmazására is.”

A kutatás egyik célja az volt, hogy megismerjük, hogyan hoznak döntést a fogyasztók, amikor háztartási gépeket, műszaki eszközöket vásárolnak, legyen az akár porszívó, hűtő vagy egy modern hi-fi berendezés. A kutatás eredményeként az ügyfél fontos információkra tehetett szert a témával kapcsolatban. A résztvevők válaszai alapján idehaza erőteljes munkamegosztás látszik kibontakozni a két nem között a vásárlási döntési folyamat során. Egyes kérdésekben a nők döntenek, más területeken a férfiak, hiszen mindkét nem tagjai különböző témákban számítanak „szakértőnek”. A nők a termékek kiválasztásánál sok esetben elsősorban a dizájnra fókuszálnak, és amennyiben ez a tulajdonság az elsődleges döntő tényező, a nők mondják ki a végső szót. Másrészről a férfiak a műszaki adatok mérlegelése és a különböző típusok tudásának számszaki összevetése esetén kerülhetnek döntő pozícióba. A résztvevők válaszai alapján a háztartásokban jellemzően vasalót, porszívót vagy mosógépet inkább a nők vesznek, TV-t vagy hi-fi-t pedig a férfiak. Érdekes eredmény azonban, hogy az árról közösen döntenek a párok.

Több résztvevőtől hallhattuk, hogy sok esetben a döntés túl komplikált, ezért szívesen fordulnak tanácsért ismerősökhöz, rokonokhoz, vagy a bolti eladókhoz. Persze voltak olyanok is, akik egyértelműen beismerték, hogy csak a saját ízlésükben és ítélőképességükben bíznak – sőt, szívesen segítenek másoknak is. Az internetet használók számára kiváló információforrásként említették meg a világhálót, főként azért, mert megoszthatják egymással a jó és rossz tapasztalatokat a felhasználók. Sokan felvetették fontos szempontként a készülékek várható szervizelhetőségét, vagy a márkához való ragaszkodást is. A fókuszcsoportos interjúból természetesen az is kiderült, hogy vannak, akik egyszerűen beleszeretnek egy termékbe és mindenáron megszerzik azt.

A Samsung munkatársai szerint, akik közreműködtek a kutatásban, a csoport dinamikája eltért a hagyományos fókuszcsoportokétól, meglepő, hogy mennyire pörgős és gyors egy ilyen beszélgetés a szokásos, „offline” vizsgálathoz képest. „Nagyon aktívak voltak a résztvevők, talán kevésbé voltak így, monitor előtt ülve gátlásosak vagy szégyenlősek, és talán kevésbé is befolyásolták egymást, mint összezárva egy szobában.” Az 1 óra 40 perces beszélgetés gyorsan „elrepült” a monitor előtt ülve, „a felület jól kezelhető, gyors”, továbbá hasznosnak bizonyult számukra hogy „súghattak” a beszélgetés során és az így javasolt kérdések megjelenhettek a párbeszédben.

„A Gemius nagyon elégedett a gemius/Ipsos FGI magyarországi tesztjével. Ezt a technikát már több országban alkalmazzuk, így Lengyelországban, Csehországban, Szlovákiában, Horvátországban valamint Romániában, és alig várjuk, hogy minden olyan országban része legyen a kutatási portfóliónknak, ahol már jelen vagyunk. Ez egy egyedülálló lehetőség, hogy népszerűsítsük az online kvalitatív kutatást Európában, és nemzetközi brandekkel végezzünk kutatásokat bármilyen iparágból érkező ügyfelekkel, nem csak azokkal, amelyek tipikusan az internethez köthetőek.” nyilatkozta Marta Klepka, a Gemius nemzetközi osztályának helyettes vezetője.

További információ: Pintér Róbert online stratégiai igazgató (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát., 476-7732)

Gemius SA - A Gemius a legnagyobb online kutatóintézet Európában. A Gemius S.A. széles körben biztosít kutatási megoldásokat, valamint elemző és tanácsadói szolgáltatást. Információt nyújt az internet-felhasználók weboldal-használati szokásairól (gemiusTraffic), az internetező közönség szociodemográfiai jellemzőiről (gemiusProfile) az online hirdetési kampányok hatékonyságáról (gemiusEffect) és a weboldalak kezelhetőségéről (gemiusUsability). Az ügyfelek igényeinek megfelelően bármely témakörben ad hoc kutatásokat is folytat. A Gemius gemiusAudience elnevezésű kutatása online hirdetési „valutaként” szolgál Európa országainak majd felében, ahol az online hirdetési piacot szabályozó bizottságokkal, és más piaci szereplőkkel együttműködésben a Gemius pontos, kiváló minőségű adatokat nyújt az internetező közönségről a médiatervezők, vásárlók, tartalomszolgáltatók számára. A vállalatot 1999-ben alapították Lengyelországban, ma már 21 országban van jelen Európában, Ázsiában és a Közel Keleten.

Ipsos Zrt. - az Ipsos Csoportot 1975-ben alapították Párizsban. Ma - egyikeként a világ vezető piackutató cégeinek - 64 államban több mint 9000 főállású szakembert foglalkoztat és éves árbevétele meghaladja a 250 milliárd forintot. Az 1990-ben alapított Szonda Ipsos, amely 2009. szeptember 1-jétől Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt.-ként folytatja tevékenységét, a magyar gazdasági és társadalom kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-, egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára. A cég 2008-ban és 2009-ben is elnyerte a Business Superbrands elismerést. www.ipsos.hu