Origo: Kulcsszavak segítségével tematizált tartalom indul
2009-03-17
A könnyebb kereshetőség érdekében - az ún. címkézés (tagging) technológia
segítségével - kulcsszavakkal ruházza fel tartalmait az Origo Média és
Kommunikációs Szolgáltató Zrt. A portfólión belül először az [origo]
hírportál felhasználóinak nyílik lehetősége arra, hogy az érdeklődési
körüknek megfelelő cikkeket, képeket, videókat és termékeket egy
gyűjtőoldalra listázva böngészhessék, vagy egy címke RSS-re feliratkozva az
adott téma legfrissebb híreit kapják kézhez. Bár maga a technológia közel
egyidős a blogok megjelenésével, a hazai meghatározó tartalomszolgáltatók
mégsem használták ki eddig teljes mértékben annak lehetőségeit.
Magyarországon elsőként az [origo] lép a piacra olyan automatikusan, kézi
beavatkozás nélkül generált oldalakkal, amelyek minőségükben és
megjelenésükben is tematizált rovatokként értelmezhetőek.
Az [origo] - élve a Web 2.0 egyik legfontosabb strukturálást segítő
innovációjával - kulcsszavak segítségével teszi azonosíthatóvá és
kereshetővé tartalmait, miközben egy oldalra csoportosítja a portfoliójából
a tematikában összetartozó információkat. A vezető internetes portál
címkézési logikája szerint címkének minősül minden olyan kulcsszó, amelyhez
legalább egy cikk relevánsan kapcsolható. 2009. március 17-étől a
felhasználók is láthatják már, hogy a hírszájt szerkesztői minden cikket
felruháznak legalább egy, de jellemzően 4-5 olyan kulcsszóval, amelyek
egyenként és összesített jelentésben is lefedik az anyagok témáját, vagyis a
címkék alatt listázhatók lesznek azok a tartalmak, amelyek azonos
kulcsszavak alá besorolva ugyanarról szólnak. A gyakorlatban ez azt jelenti,
hogy pl. a Sport rovat mellett létrejön a jégkorong, az NBA, a Soproni Liga,
illetve a Külföldön focizó magyarok tematikája. A felhasználók két,
egymástól független címke - azaz tematika - tartalmait is egy oldalra
listázhatják: vagyis a gazdasági válság és az autóipar címkéit vegyítve
olyan találati oldalt kapnak majd, amelyen csak az autóipar recessziójáról
szóló cikkek szerepelnek.
Az [origo] a fejlesztéssel a tudatosabb hírolvasók igényeit szeretné
kiszolgálni, de azon hirdetők számára is megoldást nyújt, akik tematikák
szerint targetálva, kontextuális környezetben kívánják kereskedelmi
üzeneteiket megjelentetni, a jelenleginél is nagyobb hirdetési hatékonyságot
elérve. Az innováció bevezetésével a hírportál maximalizálni kívánja a
keresőkből érkező forgalmát, hiszen a tematikájában azonos tartalmakat - a
cikkek mellett a videóit, szolgáltatásait, képeit és galériáit - egy oldalra
gyűjtve várhatóan a keresők találati oldalain is jobb pozíciókat ér majd el
tartalmaival. Az [origo] címkeoldalak megjelenésekor egyelőre csak a február
10-e óta keletkezett tartalmakat láthatják témák szerint csoportosítva a
felhasználók, de folyamatban van a hírportál 1998. óta keletkezett teljes
archívumának - mintegy 420 ezer cikknek - a címkék szerinti besorolása is.
Ezt az [origo] a Szegedi Tudományegyetem Mesterséges Intelligencia
Kutatócsoportjával közös munkában, számítógépes nyelvészeti és adatbányász
algoritmusok segítségével végzi majd el. A felcímkézett archívum várhatóan
június közepétől lesz elérhető, ekkor pedig a felhasználók időintervallum
választásával is szűkíthetik a találatokat, tehát lehetőségük nyílik arra
például, hogy a Tocsik-botrányról szóló cikkek közül csak az 1998-1999
között készülteket listázzák ki.
Az Origo Zrt. Magyarország meghatározó interaktív és multiplatform
tartalomszolgáltatója a látogatottság és a hirdetési bevételek tekintetében
egyaránt. Piacvezető portfóliójába tartozik a többi között az [origo]
hírportál, a [freemail] levelezőrendszer, az iWiW közösségi portál, az OK.hu
kereső és a Videa videomegosztó. A 10 esztendős [origo] portált 3,6 millió,
az iWiW közösségi portált 3 millió látogató keresi fel havonta. Az Origo
Zrt. a Magyar Telekom Csoport tagja.
További információ: Kovács László kereső- és tartalomtechnológiai szakértő
(kovacs.laszlo at origo.hu; 06 30 525-8132).