Az autómárkák ismertségét tekintve minden ötödik fiatalnak a BMW jut először eszébe. A legnépszerűbb márkának tízből hatan az Opelt tartják a Suzuki mellett. A megkérdezettek kevesebb, mint fele válaszolta, hogy szüleinek van autója, közülük a legtöbben Opellel, Suzukival és Forddal rendelkeznek. A fiatalok nagy része, amint eléri a korhatárt, megszerzi a jogosítványt: a jogosítvánnyal rendelkező 15-25 évesek több mint fele 17-18 évesen szerezte meg a vezetői engedélyt. A vezetni tudóknak mintegy 64%-a főleg a család vagy rokonok látogatásánál használja az autót. Továbbá bevásárolni, iskolába, munkába járnak vele a legtöbben. A saját autóval rendelkező fiatalok kétharmada önerőből, saját pénzből vette autóját, egyharmaduk részben, vagy egészében szülői segítséggel. Akik csak tervezik a vásárlást, elsődlegesen az interneten tájékozódnak a lehetőségekről – ezek a legfontosabb megállapításai annak a közvélemény-kutatásnak, amelyet az elmúlt 3 hónapban készített az Ipsos, a 15-25 év közöttieket reprezentáló 555 fő személyes módon történő megkérdezésével.

Az autómárkák ismertségét tekintve minden ötödik fiatalnak a BMW jut először eszébe, amelyet az Audi és Opel követ. A legnépszerűbb márkának tízből hat fiatal az Opelt tartja a Suzuki mellett. Sok tekintetben viszont a BMW-t, Audit és a Mercedes-t értékelik a legjobb autóknak: magas minőségűek, megbízhatóak, modernek, innovatívak, és egyedi, stílusos márkának számítanak. A három vezető márka mellett a fiatalok negyede az Opelt érzi magához közelállónak, és a Peugeot-t ítélik fiatalos márkának.

A megkérdezett 555 fiatal kevesebb, mint fele válaszolta, hogy szüleinek van autója, közülük a legtöbben Opellel, Suzukival és Forddal járnak. A 15-25 évesek alig 5%-a jár saját autóval, és 76%-uknak nincs jogosítványa. Minden ötödik fiatal B kategóriás jogosítványt birtokol, a vagy egyéb kategóriát csak 2-3 százalékuk.

A fiatalok nagy része, amint eléri a korhatárt, megszerzi a jogosítványt: a jogosítvánnyal rendelkező 15-25 évesek több mint fele 17-18 évesen szerezte meg a vezetői engedélyt, míg húsz százalékuk a vezetés elsajátítását inkább húsz éves kora után kezdte el. Amellett, hogy fiatalon leteszik a vizsgát, rendszeresen vezetnek is. A jogosítvánnyal rendelkező fiatalok negyede naponta vezet, további egyharmaduk heti 2-3 alkalommal. 15%-uk azonban kijelentette, hogy ritkábban, mint 3 havonta, vagy egyáltalán nem szokott volán mögé ülni.

A vezetni tudóknak mintegy 64%-a főleg a család vagy rokonok látogatásánál használja az autót. Továbbá bevásárolni, iskolába, munkába járnak vele a legtöbben. A saját autóval rendelkező fiatalok kétharmada önerőből, saját pénzből vette autóját, egyharmaduk részben, vagy egészében szülői segítséggel. Hitelre viszonylag kevesen vásároltak autót, 80%-uk készpénzzel fizetett. A vásárolt autók szinte kizárólag használtak, csupán 7% vett újat. A döntést megelőző keresés főleg a megbízható csatornák igénybe vételével zajlott: barátokon, ismerősökön keresztül érdeklődtek a fiatalok, amelyet az internetes kutakodás követ. A vásárlásnál a legfontosabb szempontnak a jó ár-érték arány, a kevés fogyasztás és a márka megbízhatósága bizonyult.

Az autóval nem rendelkező fiatalok közül minden második azt állítja, később sem tervez autót vásárolni, ugyanakkor minden tizedik fiatal a következő 1-2 éven belül elképzelhetőnek tartja ezt. Azok közül, akik az elkövetkező 3 éven belül szeretnének autót vásárolni, 14%-uk venne újat. Preferenciáik megegyeznek azokéval, akik már birtokolnak gépjárművet, számukra is a jó ár-érték arány, az alacsony fogyasztás és a megbízhatóság a fő szempontok a keresés során. Abban azonban eltérnek a korcsoport autótulajdonosaitól, hogy számukra az elsődleges keresési felület az internet, 63%-uk itt böngész majd autót magának, míg a család és a rokonok tanácsára másodlagosan támaszkodnak majd.

Az F&F kutatássorozatról

Az Ipsos F&F kutatássorozata negyedévente közöl friss adatokat a fiatal felnőttek márkafogyasztási szokásairól, illetve tematikusan bemutatja ennek a fogyasztói csoportnak a viselkedését.

Az Ipsos Zrt.-ről

Az 1990-ben alapított, 2009. szeptember 1-jétől Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt.-ként működő kutatóintézet, a magyar gazdasági és társadalom-kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-, egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára. A céget 2012-ben is érdemesnek találták arra, hogy megkapja a Business Superbrands védjegyet. A párizsi székhelyű Ipsos Csoport a világ harmadik legnagyobb piackutató vállalata.  (www.ipsos.hu)

Bővebb információ: Bródy Luca kutatásvezető (+36-1-476-7675)