A fiatalok egynegyede naponta iszik valamilyen kávét, egyharmaduk pedig rendszeres kávéfogyasztónak nevezhető (legalább 2-3 naponta fogyaszt kávét). Az élénkítő nedűt rendszeresen választó fiatalok nagy többsége (58%) 16-18 éves kora között szokott rá a kávézásra, további 23 százalékuk pedig már 15 évesen vagy azelőtt kezdte - egyik legnépszerűbb élelmiszerünkről, a kávéról és az ahhoz fűződő szokásokról, véleményekről kérdezte az Ipsos a 15-25 éves korosztályt. Összesen 550 ifjú embert interjúvoltak meg országos, reprezentatív mintán.

A nagy népszerűség ellenére a 15-25 évesek fele egyáltalán nem szokott kávézni, ez főleg a 15-19 évesekre igaz, 65%-uk soha nem ivott még kávét. Az idősebbek viszont (20-25 évesek) az átlagnál nagyobb arányban fogyasztják ezt az élvezeti cikket, mintegy 40 százalék. Nemcsak az életkorral, de az iskolai végzettség emelkedésével is nő a naponta kávézók aránya: míg a 8 általánost végzettek 12%-a, a szakmunkás végzettségűek 36%-a, a gimnáziumi érettségivel rendelkezők 40%-a, a felsőfokú végzettséggel rendelkezőknek pedig 55%-a fogyaszt naponta kávét. A napi fogyasztók fele két csészével is megiszik egy nap alatt, viszont három vagy annál több kávét már igen kevesen jeleztek. Míg a 15-19 évesek többsége csak egy csészével iszik egy nap, a 20-25 évesekre a napi két csésze jellemzőbb.

A rendszeres kávéfogyasztó fiatalok (akik legalább 2-3 naponta isznak kávét) döntő többséggel reggel, még otthon isszák meg frissítő italukat. A legnépszerűbb kávéfajták közé az espresso, a tejeskávé és a cappuccino tartozik. Az espressót főleg vidéken kedvelik, a tejeskávé viszont a budapesti fiatalokra jellemzőbb.

Az otthoni kávéfogyasztók preferencia-listájának első helyén az őrölt-pörlölt kávé szerepel, amelyet a három-az-egyben típusú és az instant kávék követnek. Leggyakrabban cukorral, tejjel és tejszínnel gazdagítják az ízvilágot.  A legnépszerűbb otthoni fogyasztásra szánt márkák közé tartozik a Douwe Egberts, a Tchibo, a Nescafé és a Jacobs.

Azok a fiatalok, akik legalább 2-3 naponta fogyasztanak kávét, leginkább az élénkítő hatás (75%-uk) és az íze miatt (46%-uk) kávéznak. Ugyanakkor egynegyedük arról vallott, hogy csupán megszokásból nyúl kávé után, egyötödük pedig csupán a kávézás hangulata miatt.

Rengeteg kutatás foglalkozik a kávéfogyasztás egészségre gyakorolt hatásával. A 15-25 éves rendszeres fogyasztók 70 százaléka azonban nem tartja egészségtelennek a kávéfogyasztást. Pozitív hatásként az élénkítő / frissítő érzésen és az ízén kívül a vízhajtó hatást, a vérkeringés serkentését és a teljesítményfokozást emelték ki. A negatívumok közül a magas vérnyomás, a szívritmus-zavar és a fogak elszíneződése a legismertebb.
A kávé mellett egyéb élénkítő italok fogyasztása is jellemző a fiatalokra. A legtöbben kólát (56%) és teát isznak (52%), minden harmadik fiatal pedig az energiaitalok híve. A leggyakrabban fogyasztott teák közé a gyümölcs-, fekete- és zöld teák tartoznak, amit legtöbbször cukorral, citrommal vagy mézzel ízesítenek. A 15-25 évesek 27 százaléka betegség vagy megfázás esetén esküszik a teára, emellett 14%-uk gyógyhatása miatt választja.


Az F&F kutatássorozatról

Az Ipsos F&F kutatássorozata negyedévente közöl friss adatokat a fiatal felnőttek márkafogyasztási szokásairól, illetve tematikusan bemutatja ennek a fogyasztói csoportnak a viselkedését.

Az Ipsos Zrt.-ről

Az 1990-ben alapított, 2009. szeptember 1-jétől Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt.-ként működő kutatóintézet, a magyar gazdasági és társadalom-kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-, egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára. A párizsi székhelyű Ipsos Csoport a világ harmadik legnagyobb piackutató vállalata.  (www.ipsos.hu)

További információ
Bródy Luca (06-1-476-7675)