A kereskedelmi szektor akciókat reklámozó kampányai kevés esettől eltekintve bőven az átlag feletti aktivizálást értek el. Míg 2008-ban a közterületi kampányok átlagos aktivizálása 55% volt, addig a kereskedelmi szektornak 60%, a döntő többségében akciókkal hirdető hipermarketeknek pedig 63%. Az embereket tehát érdeklik az árak, s az akciókkal jól el lehet őket érni. A kampányok sikerességét minden esetben az üzenet-kreatív-kihelyezés hármasa határozza meg. A Business Superbrands-díjas Szonda Ipsos közterületi hatékonyságot mérő 2008-as kutatásainak egytizede - az egyik legnagyobb kampány-darabszámmal - a kereskedelem szektorban született. A POSTerTEST kereskedelmi szektorába a hipermarketek, a bevásárlóközpontok és a műszaki áruházak tartoznak.



A kereskedelmi szektor akciókat reklámozó kampányai kevés esettől eltekintve bőven az átlag feletti aktivizálást értek el. Míg 2008-ban a közterületi kampányok átlagos aktivizálása 55% volt, addig a kereskedelmi szektornak 60%, és a döntő többségében akciókkal hirdető hipermarketeknek 63%. Ezek a számok is azt bizonyítják, hogy az embereket érdeklik az árak, s az akciókkal jól el lehet őket érni. A kereskedelmi szektorra 2008-ban a 15-24 és a 45-60 évesek voltak a legfogékonyabbak egyaránt 35% fölötti észleléssel, míg a többi korcsoport alatta marad az átlagnak. Település szerint is van különbség, míg a Budapestieknek 43%-a észlelte a kereskedelmi kampányokat, addig a vidékieknek csupán 31%-a. Ez annak tudható be, hogy a nagyobb kereskedelmi áruházak inkább Budapesten összpontosulnak, illetve a bevásárlóközpontok kampányai is csak a fővárosra fókuszáltak tavaly.



A korcsoportokat tovább vizsgálva megállapítható, hogy minél idősebb valaki, annál inkább tetszenek neki a kereskedelmi szektor hirdetései és annál inkább aktivizálja is. Ugyanez megállapítható az ESOMAR státuskategóriák esetében is, minél alacsonyabb valakinek a társadalmi státusza annál jobban tetszik neki és aktivizálja. Ennek hátterében az állhat, hogy ezek a célcsoportok érzékenyebbek az árakra, és a kereskedelmi szektor kampányai döntő többségükben az akcióikra hívják fel a figyelmet. A kereskedelmi szektor kampányainak további szempontok szerinti elemzésére is van lehetőség a Szonda Ipsos POSTerTEST rendszerével. Üzlettípusok mentén is megkülönböztethetők a mutatók: a bevásárlóközpont, a hipermarket és a műszaki áruház kampányok, amelyek mind eltérő eredményeket produkáltak. Látható, hogy egy kampány sikerességét minden esetben az üzenet-kreatív-kihelyezés hármasa határozza meg.




A tetszés mutatóban az első helyen végeztek a bevásárlóközpontok kampányai, ami annak is köszönhető, hogy kreatívjaik nem termékeket reklámoztak, hanem saját magukat mutatták be, könnyed stílusban. Észlelésben és azonosításban nagyon, aktivizálásban csak kevéssel maradtak el a műszaki áruházak és a hipermarketek kampányai mögött.  A hipermarketek és a műszaki áruházak kampányai fej-fej mellet futott az észlelést kivéve mind a négy mutatóban, amelyben a műszaki áruházak végeztek jobban. Az észlelésbeli különbség arra vezethető vissza, hogy a műszaki áruházak nem reklámozzák folyamatosan magukat, szemben a hipermarketekkel, amelyek hónapról-hónapra kampányolnak, így amikor megjelennek az utcákon, akkor könnyebben szemet szúrnak az újdonságuk miatt.



A Szonda Ipsos közterületi kampányhatékonyságot folyamatosan és havonta mérő rendszere, a POSTerTEST mára több mint 9000 kampány mutatóit tette elemezhetővé ügyfelei számára. A 28 szektorban mért kampányok eredményei összegezve, célcsoportokra lebontva vizsgálhatóak a szoftver segítségével.



Az IPSOS Csoportot 1975-ben alapították Párizsban. Növekedési üteme egyedülálló. Ma - egyikeként a világ vezető piackutató intézeteinek - közel 60 államban 8000 főállású szakembert foglalkoztat. Az IPSOS jelen van szerte Európában, Észak- és Dél-Amerikában, a Közel- és a Távol-Keleten, valamint Ausztráliában. 5000 ügyfél számára, több mint 100 országban végez kutatásokat. Az éves mérlegen 70 000 projekt és 20 000 000 interjú szerepel. Az 1990-ben alapított, Business Superbrands 2008 díjas Szonda Ipsos Média-, Vélemény- és Piackutató Intézet a magyar gazdasági és társadalmi kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-, egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára.  www.szondaipsos.hu <https://www2.ipsos-szonda.hu:787/exchweb/bin/redir.asp?URL=http://www.szondaipsos.hu/>



További információ: László Sebestyén (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)



Holub Katalin
PR vezető
tel: 476-7628, mobil: 06-20-922-6431, fax: 476-7601
e-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Szonda Ipsos Média-, Vélemény- és Piackutató Intézet
1096 Budapest, Thaly Kálmán u. 39.