hazai cégek alapvetően pozitívan fogadják a Bajnai kormány lépéseit az élőmunkát terhelő járulékok és adók csökkentése terén, de nem érzik azokat átütő erejűnek. Az egészségügyi hozzájárulás eltörlése és a munkáltatói járulék mértékének csökkentése a hazai cégek kétharmada szerint segíti ugyan a hazai munkahelyek megtartását, de csak kismértékben - derült ki a Szonda Ipsos és a Lépéselőny.hu közös kutatásából. Ugyancsak a válaszadók kétharmada állította, hogy a társasági adó terén történt változások nincsenek érdemi hatással a cégük tevékenységére. A vállalatok döntéshozói szerint 13-14%-os társasági adókulcs volna kívánatos Magyarországon.

A legalább egy főt foglalkoztató hazai vállalkozásokra reprezentatívnak tekinthető online felmérés 1083 cég részvételével folyt idén júniusban a Szonda Ipsos Üzleti Klubjában*, a Lépéselőny.hu <http://www.lepeselony.hu/>  támogatásával. A kutatásban elsősorban vállalati döntéshozók vettek részt. Az élőmunka terheinek enyhítése a többség szerint nincs érdemi hatással a feketegazdaság visszaszorítására (65% állította), vagy a vállalatának versenyképességére (68%). Megosztottak a cégvezetők annak megítélésében, miként hat az intézkedés a magyar vállalatok versenyképességének javítására, vagy a magyar gazdaság növekedésére. A válaszadók egyik fele szerint kismértékű hatása van, a másik fele szerint semmilyen hatása sincs.

Az egészségügyi hozzájárulás eltörlése és a munkáltatói járulék csökkentése csak a vállalatok kisebbik részének működésére van közvetlen hatással. A cégek 41,5%-a szerint így várhatóan csökkenhet a veszteségük,  24,2% állította, hogy emiatt növekedhet a nyereség és 21,7%  válasza volt, hogy ennek köszönhetően a korábban tervezettnél több pénzt tudnak majd fejlesztésre, beruházásra fordítani. A kormány lépésének munkahelymegőrző hatása is lehet. A vállalatok egyhatoda kevesebb munkavállalót fog elbocsátani, és ugyancsak ennyi fordítja majd az így felszabaduló forrásokat nagyobb bérfejlesztésre.

A társasági adókulcs megemelésének és a különadó eltörlésének fogadtatása viszont inkább közömbösnek mondható. A többség szerint (65,8%) gyakorlatilag nincs hatása a változásnak, míg 23,6% százalék gondolta úgy, hogy ez inkább rosszul vagy nagyon rosszul, és 10,6% százalék szerint jól vagy nagyon jól érinti a cégét. A kutatás arra is kitért, hogy a vállalatok vezetői szerint, vajon mekkora társasági adókulcs biztosítana a költségvetés számára elegendő bevételt és tenné egyidejűleg versenyképessé a magyar vállalatokat is a régióban. A válaszadók ezt a szintet 13-14 százalékra tették - a közép-magyarországi, illetve a több bevétellel rendelkező cégek jellemzően picit magasabb, míg a nem közép-magyarországi és kisebb cégek alacsonyabb szintet tartanának kívánatosnak.



*A Szonda Ipsos Üzleti Klub egyedülálló online kutatási megoldásokat tesz lehetővé a vállalati szféráról Magyarországon. A 7700 vállalatot tömörítő adatbázis tulajdonos, régió és ágazat szerint reprezentálja a magyar vállalkozásokat. Kutatási célokból a nagyobb cégek (50-249 főt és több mint 250 főt foglalkoztató vállalatok) számarányukon felül találhatók meg a panelben, ami lehetővé teszi átfogó felmérések elvégzését ezen cégek körében is. A panel méretéből fakadóan mélyebb elemzések készíthetők a hazai gazdasággal kapcsolatban. A vállalati panel segítségével a többi között készült már kutatás a makrogazdasági várakozásokról, a vállalati hírnévről, a telefonálási szokásokról és a fenntartható fejlődésről is. A vállalatokat képviselő válaszadók szinte kizárólag döntéshozó vezetők vagy a döntéshozásban közvetlenül részt vevő vezető beosztású alkalmazottak.

Az IPSOS Csoportot 1975-ben alapították Párizsban. Növekedési üteme egyedülálló. Ma - egyikeként a világ vezető piackutató intézeteinek - közel 60 államban 8000 főállású szakembert foglalkoztat. Az IPSOS jelen van szerte Európában, Észak- és Dél-Amerikában, a Közel- és a Távol-Keleten, valamint Ausztráliában. 5000 ügyfél számára, több mint 100 országban végez kutatásokat. Az éves mérlegen 70 000 projekt és 20 000 000 interjú szerepel. Az 1990-ben alapított, Business Superbrands 2008 és 2009 díjas Szonda Ipsos Média-, Vélemény- és Piackutató Intézet a magyar gazdasági és társadalmi kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-, egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára.  www.szondaipsos.hu <https://mail.ipsos.hu:787/exchweb/bin/redir.asp?URL=http://www.szondaipsos.hu>

A Lépéselőny.hu hazai KKV cégvezetők üzleti közössége. Mintegy 20.000 kisvállalat vezetője regisztrált eddig a rendszerben, akik piacszerzésre, üzleti kapcsolatok építésére, tapasztalatcserére tudják használni a www.lepeselony.hu portált.



További információ: Pintér Róbert online stratégiai igazgató, Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát., 476-7732