Jelentős közösségi esemény a születésnap és névnap megünneplése: az előbbit a magyar lakosság 90, az utóbbit 84 százaléka tartja meg. Főképpen családi körben ülik meg e jeles napokat az emberek, de a névnap az érintettek felénél a barátokkal és munkatársakkal való közös programhoz is jó okot szolgáltat. A születésnapot kevésbé viszik ki a családi szférából, de azért négytizednyien megünneplik a barátaikkal, s a dolgozók egynegyede a kollégáival. Most, a karácsonyi meglepetésekről való gondolkodás időszakában tízből nyolcan igaznak tartják magukra a mondást: jobb érzés ajándékot adni, mint kapni – ezek a legfontosabb megállapításai annak a közvélemény-kutatásnak, amelyet az Ipsos végzett 2009 november utolsó napjaiban. A felmérés telefonos módszerrel, 1000 fő megkérdezésével észült, ők együttesen a felnőtt népességet reprezentálják.

A családi összejövetelek nagy eseménye a születésnap, az emberek 88 százaléka ebben a körben ünnepli élete e fontos dátumát. Elég sokan, 43 százaléknyian nagyobb társaságban, barátok közt is emlékezetessé teszik maguk számára születésnapjukat. A munkahelyeken nem ennyire megszokott a megemlékezés, a dolgozók negyede számolt be arról, hogy kollégáival is összejön ilyen alkalmakkor. A születésnap sokrétű megünneplése leginkább a diplomások és a fiatalok körében jellemző: mindkét csoport egyharmada a családtagokkal, a barátokkal és a munkatársakkal is összejön egy köszöntésre. Az átlagosnál gyakoribb a születésnapozás a fővárosiak között is, 25 százalékuk minden lehetséges alkalmat kihasznál. Az ünneplés az életvitel, a kor és az anyagi helyzet függvénye, a mozgalmasabb mindennapokat élők, a húszas-harmincas korosztályok és a többet keresők gyakrabban találkoznak születésnap ürügyén. Ezzel szemben a 60 év felettieknek van legkevésbé módjuk arra, hogy közös ünneppé tegyék, minden ötödik idős ember magányosan gondol születése idejére, ebben közeli és távoli rokonok sem segítenek nekik.

A névnapok is fontos részét jelentik az együttlétnek, s – ahogyan a születésnap - ez is elsősorban családi jellegű esemény: 79 százalék megtartja szeretteivel. Ugyanakkor a névnapot tágabb körben ünnepelik meg, mint a születésnapot, barátaival 53, munkatársaival 48 százaléknyian jönnek össze emiatt. Az emberek harmada nagy névnapozó, akivel csak tud, ünnepel. A névnapi összejövetelek is főképpen Budapesten, a képzettek rétegekben és a jól szituáltak körében jellemzőek. Ugyanakkor ez az esemény inkább a középkorúak, mint a fiatalok körében igazán elterjedt - az évek múlásával a születésnap örömteli ünneplését a névnap váltja fel. Az idős emberek e tekintetben is hátrányos helyzetben vannak, egynegyedük nem találkozik másokkal névnapja környékén.

Ez idő tájt azonban már más apropó miatt gondolunk az ajándékozásra, szinte mindenkit a karácsonyi vásárlás foglalkoztat. A meglepetések kitalálása, a lázas készülődés, s részben a szólásmondásnak való megfelelés erősítheti az egyébként is többségi véleményt: az emberek 80 százalékának az esik jobban, ha ajándékozhat, 20 százalék viszont inkább kapni szeret. A nőkre még a rendkívül magas átlagnál is jellemzőbb az adakozás: 86 százalékuk annak örül igazán, ha ajándékozhat.

Az Ipsos Csoportot 1975-ben alapították Párizsban. Ma - egyikeként a világ vezető piackutató cégeinek - 64 államban több mint 9000 főállású szakembert foglalkoztat és éves árbevétele meghaladja a 250 milliárd forintot. Az 1990-ben alapított Szonda Ipsos, amely 2009. szeptember 1-jétől Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt.-ként folytatja tevékenységét, a magyar gazdasági és társadalom kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-, egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára. A cég 2008-ban és 2009-ben is elnyerte a Business Superbrands elismerést. www.ipsos.hu

További információ: Závecz Tibor véleménykutatási igazgató (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)