Az Ipsos közterületi optimalizáló rendszere a Special Plus 2004 óta áll a piaci szereplők rendelkezésére, így segítve a kampányok felületszintű tervezését. Magyarország 44 legnagyobb városának mintegy 50.000 közterületi hirdetőeszközét vizsgálva kiderül, hogy már 200-250 „prémium” felülettel is hatékonyan el lehet érni a lakosság háromnegyedét (Effektív Reach*).

A közterületi hirdetési eszközök paraméterei, de legfőképp a típusai mind másképp befolyásolják az adott felületek kontaktusesélyeit (OTC*) ezen keresztül pedig az elérési mutatókat (Reach*). Legideálisabban és legköltséghatékonyabban akkor készíthető egy kampány, ha a lehető legváltozatosabb felületeket alkalmazzuk benne. A legjobb 100-120 felület kiválasztásával 4 hét alatt legalább egyszer elérhető a 44 legnagyobb város 15-70 éves lakosságának több mint háromnegyede. (Meg kell jegyezni, hogy ez a „legjobb” felületállomány, egyszerre egyetlen kampányhoz szinte elérhetetlen.)

A City Light és az óriásplakát kampányok Reach és Effektív Reach szerinti vizsgálata érdekes eredményre vezet. Ahhoz, hogy legalább egyszer elérjük a vizsgált lakosság háromnegyedét Óriásplakátból 100-150, míg City Lightból körülbelül 100 felület szükséges, viszont hogyha már 8-szor akarjuk ugyanezt (Effektív Reach) akkor óriásplakátból 200-250 darab kell, míg City Lightból már 250-300. Ezek alapján azt lehet mondani, hogy az ideális kampányba beválogatott CLP-k (City Light Plakát) sokkal forgalmasabb helyeken vannak, sokkal több ember találkozik velük. Ezzel szemben a BB-k (Billboard, óriásplakát) eredményeit az magyarázza, hogy olyan helyeken vannak, ahol az emberek rendszeresebben fordulnak meg.

Az óriásplakátok Egységes Kategória Besorolása (amelyet az Ipsos dolgozott ki, 7 kategóriába sorolva a felületeket) további elemzési lehetőségeket ad a Special Plus Select szoftver felhasználóinak. Ha a legmagasabb kategóriájú felületeket használjuk csak, akkor 100-120 felülettel el lehet érni a 75-80%-os Reach-et, míg ha csak a legalacsonyabb besorolásúakat, azaz a kontaktus szempontjából leggyengébbeket, akkor az összes felhasználásával is csupán a lakosság negyedét érhetjük el 4 hét alatt. Ezen túlmenően effektíven csak 4%-át, és az összes 4-es kategóriájú óriásplakáttal (4000 db) is a teljes népesség csupán háromnegyede találkozik legalább 8 alkalommal.

*Reach: A célcsoporthoz tartozó elért személyek aránya a célcsoport egészéhez viszonyítva
*Effektív Reach: A célcsoporthoz tartozó hatékonyan elért személyek aránya a célcsoport egészéhez viszonyítva: azok akik legalább 8-szor látták az adott kampányt
*OTC: Opportunity to contact

Az Ipsos Zrt. OOH kampánytervező rendszere Magyarország 44 legnagyobb városában a közterületi kampányok tervezését segíti. A szoftverben szereplő összes standard OOH hirdetési eszközre (óriásplakátok, City Light-ok, hirdetési oszlopok) elérési adatokkal tud szolgálni, így támogatva a célcsoport eléréséhez szükséges legjobb kampány összeállítását. Az óriásplakátok EKB besorolásának alapját az Ipsos Zrt. Special Plus kampánytervező szoftver alapadatai képezik, amelyekben a felületeknek nemcsak a saját tulajdonságai szerepelnek, hanem a plakátok közlekedőkkel való kontaktusai is.

Az Ipsos Csoportot 1975-ben alapították Párizsban. Ma - egyikeként a világ vezető piackutató cégeinek - 64 államban több mint 9000 főállású szakembert foglalkoztat és éves árbevétele meghaladja a 250 milliárd forintot. Az 1990-ben alapított Szonda Ipsos, amely 2009. szeptember 1-jétől Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt.-ként folytatja tevékenységét, a magyar gazdasági és társadalom kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-, egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára. A cég 2008-ban és 2009-ben is elnyerte a Business Superbrands elismerést. www.ipsos.hu

További információ: László Sebestyén kutatásvezető (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)