A globális recesszió nagy pusztítása óta első alkalommal jelent meg a gazdasági kilátások pozitív fogyasztói értékelése: a világ GDP-jének 75%-át reprezentáló huszonhárom felmért országból polgárai szerint tizenhét (74%)  túljutni látszik a nehezén.

Az Ipsos és a Reuters News közvélemény-kutatása szerint 23 felmért országból – amely a világ GDP-jének 75%-át reprezentálja — 17-ben (74%) nőtt a 2009. májusi adatokhoz képest azok száma, akik jónak értékelik gazdaságuk helyzetét. Akkor 23 országból csak 8 (35%) ilyen akadt. Ez az első jel a globális közvéleményben, amely arra utal, hogy a 2008-as év végén kezdődő és csaknem 2009 egészén át tartó világméretű recesszió okozta gazdasági hanyatlás túljutni látszik a nehezén, és a polgárok javulást éreznek a saját országuk gazdasági helyzetében.

Amíg azonban a “nehezén való túljutás” nyilvánvalónak tűnik, vannak kiábrándító adatok is: a több mint 24.000 fős felmérésben résztvevő válaszadónak – 1000+ válaszadó országonként – összességében csak 36%-a (7 százalékkal magasabb 2009 közepe óta) tartja saját országának gazdasági állapotát „nagyon, vagy  inkább jónak”, míg kétharmaduk azt „rossznak, vagy meglehetősen rossznak” látja.

Az alábbi országokban a legmagasabb mértékű a javulás a gazdaság helyzetének értékelésében: Ausztrália (+45), Németország (+20), Svédország (+19), Kína (+19), Brazília (+16) és Dél-Korea (+15). Azok az országok, ahol a polgárok a saját gazdaságukat leginkább jónak értékelik: India (82%), Ausztrália (81%), Kína (78%), Brazília (72%), Kanada (60%) és Svédország (58%). A sor végén pedig az Egyesült Államok (20%), Nagy Britannia (14%), Franciaország (14%) , Spanyolország (10%), Japán 8% és végül Magyarország (7%) áll.

Az alábbi módon értékelték a polgárok országuk jelenlegi gazdasági helyzetét:

[(+/-) = változás az utolsó 2009. áprilisi/májusi mérés óta]
Nagyon/egészen jó                            Nagyon/meglehetősen rossz
Összes (+7)                       36%                                        64%
India (+12)                        82%                                        18%
Ausztrália (+45)                 81%                                        19%
Kína (+19)                         78%                                        22%
Brazília (+16)                     72%                                        28%
Kanada (-5)                       60%                                        40%
Svédország (+19)              58%                                        42%
Törökország (+1)               51%                                        49%
Hollandia (+3)                    48%                                        52%
Németország (+20)             44%                                        56%
Lengyelország (-4)              42%                                        58%
Argentína (+10)                  28%                                        72%  
Belgium (+3)                      28%                                        72%
Dél-Korea (+15)                  28%                                        72%
Csehország (-3)                  26%                                        74%
Oroszország (-11)               24%                                        76%
Olaszország (+7)                 24%                                        76%
Mexikó (-2)                          21%                                        79%
Egyesül Államok (+7)           20%                                         80%
Nagy Britannia (+6)              14%                                        86%
Franciaország (+3)               14%                                        86%
Spanyolország (-1)               10%                                        90%
Japán (+5)                           8%                                         92%
Magyarország (+5)                7%                                         93%

Míg az országok gazdasági helyzetének értékelésében pozitív változás következett be, addig a polgárok a saját személyes jövőjükbe vetett bizalmának mértéke globális szinten nem változott. Ebből a szempontból az adatok azt mutatják, hogy általában 44%-uk bizakodó a jövőjét tekintve, és 56%-uk aggódik - már a 2008-as év végétől hasonló helyzet állt fenn: akkor 42% fejezett ki bizakodást és 58% aggodalmat a jövővel kapcsolatban.

A jövőben való bizakodás a legerősebb Indiában (79%), Kínában (78%), Ausztráliában (73%), Kanadában (66%) és Hollandiában (61%). A legkisebb mértékben jellemző Japánra (14%), Franciaországra (21%), Csehországra (25%) és Oroszországra (28%). Ebből a szempontból Magyarország (30%) a középmezőnyben helyezkedik el. Jelentősebb növekedést a jövőbe vetett bizalom terén Argentína (+18), Kína (+17), Ausztrália (+14), Brazília (+12), Magyarország (+9) és Nagy Britannia (+7) mutat. A bizalom legerőteljesebb csökkenése Oroszországban (-39), Csehországban (-29), Svédországban (-15), Franciaországban (-12) és Németországban (-10) következett be.

A következő táblázat azt mutatja, hogy általában bizakodva vagy aggódva tekintenek-e a polgárok a jövőjükre:

[(+/-) = változás az utolsó 2009. áprilisi/májusi mérés óta]

Bizakodás          Aggodalom
Összes (-)                        44%                     56%
India (+9)                        79%                     21%
Kína (+17)                       78%                     22%
Ausztrália (+14)               73%                     27%
Kanada (+3)                     66%                     34%
Hollandia (-1)                   61%                     39%
Németország (-10)            54%                     46%
Brazília (+12)                    54%                     46%
Svédország (-15)              52%                     48%
Nagy Britannia (+7)           45%                     55%
Törökország (-4)                44%                     56%
Egyesült Államok (-5)         44%                     56%
Mexikó (+3)                      40%                     60%
Argentína (+18)                 36%                     64%
Dél-Korea (+3)                   35%                     65%
Belgium (-8)                       35%                     65%
Olaszország (+8)                34%                     66%
Lengyelország (-8)              33%                     67%
Magyarország (+9)              30%                     70%
Spanyolország (+3)             30%                     70%
Oroszország (-39)                28%                     72%
Csehország (-29)                  25%                     75%
Franciaország (-12)              21%                     79%
Japán (+4)                          14%                     86%

Ezek az eredmények a Thompson Reuters News Service megbízásából az Ipsos által 2009. november 4-e és 2010. január 13-a között végzett közvélemény-kutatásból származnak. A nemzetközi felmérés során 24 077 – 18 év feletti – felnőttet kérdeztek  összesen 23 országban, amelyek együtt a világ GDP-jének 75%-át képviselik. A felmérésben részt vevő országok: Argentína, Ausztrália, Belgium, Brazília, Kanada, Kína, Franciaország, Németország, Magyarország, India, Olaszország, Japán, Mexikó, Lengyelország, Oroszország, Dél-Korea, Spanyolország, Svédország, Cseh Köztársaság, Hollandia, Nagy Britannia, Egyesült Államok és Törökország. Országonként 1000-nél több válaszadó szerepelt az Ipsos által megkérdezett internetes panelben. Ezt követően súlyozást alkalmaztak a demográfiai különbségek kiegyenlítésére, valamint annak biztosítására, hogy a minta összetétele az adott ország legfrissebb népszámlálási adatainak megfelelően tükrözze a felnőtt lakosságot, és a kapott eredmények reprezentálják az egyetemes vélekedést.

Az Ipsos Csoportról
Az Ipsos a világ második legnagyobb felmérés-alapú piackutató cége, amelynek kutatási szakemberekből álló tulajdonosai és vezetői világszerte több mint 5000 ügyfél számára végzik a piaci lehetőségek felmérését és a piaci trendek értelmezését új és meglévő termékek vagy szolgáltatások kidolgozása és tesztelése, márkák kifejlesztése, hirdetések tesztelése, a különböző médiák esetében a közönség reakciójának mérése, valamint az egyes kérdésekkel és a hírnévvel kapcsolatos közvélemény mérése céljából. A cégcsoport 64 országban több mint 9100 munkatársat foglalkoztat teljes tulajdonú vállalataiban, ahol a hirdetésekkel, a vásárlói hűséggel, a marketinggel, a médiával és a társadalmi kérdésekkel kapcsolatos kutatásokat végez, előrejelzéseket, modellezést és szakértői tevékenységeket folytat, továbbá több mint 100 országban kínálja a testre szabott, szindikált, omnibusz, panel és internetes kutatási termékek teljes sorát. Az Ipsos csoportot 1975-ben alapította Jean-Marc Lech és Didier Truchot, majd a cég részvényei 1999-ben kerültek tőzsdei bevezetésre. 2008-ban az Ipsos csoport árbevétele összesen 979,3 millió euró volt. A cégcsoport részvényeit az Eurolist-en is jegyzik a New York-i Tőzsdén és az Euronext Paris francia tőzsdén keresztül. Az Ipsos csoport szerepel az SBF 120 és a Mid-100 Indexeken, és részvényei úgynevezett Deferred Settlement System jogosultságot szereztek. A cég ajánlatairól és tevékenységeiről további információkat szerezhet a www.ipsos.com oldalon.

Az Ipsosról
Az 1990-ben alapított Szonda Ipsos, amely 2009. szeptember 1-jétől Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt.-ként folytatja tevékenységét, a magyar gazdasági és társadalom kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-, egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára. A cég 2008-ban és 2009-ben is elnyerte a Business Superbrands elismerést. www.ipsos.hu

További információ:
Komlósi Péter vezérigazgató-helyettes (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)