A globális recesszió nagy pusztítása óta első alkalommal jelent meg a gazdasági kilátások pozitív fogyasztói értékelése: a világ GDP-jének 75%-át reprezentáló huszonhárom felmért országból polgárai szerint tizenhét (74%) túljutni látszik a nehezén.
Az Ipsos és a Reuters News közvélemény-kutatása szerint 23 felmért országból – amely a világ GDP-jének 75%-át reprezentálja — 17-ben (74%) nőtt a 2009. májusi adatokhoz képest azok száma, akik jónak értékelik gazdaságuk helyzetét. Akkor 23 országból csak 8 (35%) ilyen akadt. Ez az első jel a globális közvéleményben, amely arra utal, hogy a 2008-as év végén kezdődő és csaknem 2009 egészén át tartó világméretű recesszió okozta gazdasági hanyatlás túljutni látszik a nehezén, és a polgárok javulást éreznek a saját országuk gazdasági helyzetében.
Amíg azonban a “nehezén való túljutás” nyilvánvalónak tűnik, vannak kiábrándító adatok is: a több mint 24.000 fős felmérésben résztvevő válaszadónak – 1000+ válaszadó országonként – összességében csak 36%-a (7 százalékkal magasabb 2009 közepe óta) tartja saját országának gazdasági állapotát „nagyon, vagy inkább jónak”, míg kétharmaduk azt „rossznak, vagy meglehetősen rossznak” látja.
Az alábbi országokban a legmagasabb mértékű a javulás a gazdaság helyzetének értékelésében: Ausztrália (+45), Németország (+20), Svédország (+19), Kína (+19), Brazília (+16) és Dél-Korea (+15). Azok az országok, ahol a polgárok a saját gazdaságukat leginkább jónak értékelik: India (82%), Ausztrália (81%), Kína (78%), Brazília (72%), Kanada (60%) és Svédország (58%). A sor végén pedig az Egyesült Államok (20%), Nagy Britannia (14%), Franciaország (14%) , Spanyolország (10%), Japán 8% és végül Magyarország (7%) áll.
Az alábbi módon értékelték a polgárok országuk jelenlegi gazdasági helyzetét:
[(+/-) = változás az utolsó 2009. áprilisi/májusi mérés óta]
Nagyon/egészen jó Nagyon/meglehetősen rossz
Összes (+7) 36% 64%
India (+12) 82% 18%
Ausztrália (+45) 81% 19%
Kína (+19) 78% 22%
Brazília (+16) 72% 28%
Kanada (-5) 60% 40%
Svédország (+19) 58% 42%
Törökország (+1) 51% 49%
Hollandia (+3) 48% 52%
Németország (+20) 44% 56%
Lengyelország (-4) 42% 58%
Argentína (+10) 28% 72%
Belgium (+3) 28% 72%
Dél-Korea (+15) 28% 72%
Csehország (-3) 26% 74%
Oroszország (-11) 24% 76%
Olaszország (+7) 24% 76%
Mexikó (-2) 21% 79%
Egyesül Államok (+7) 20% 80%
Nagy Britannia (+6) 14% 86%
Franciaország (+3) 14% 86%
Spanyolország (-1) 10% 90%
Japán (+5) 8% 92%
Magyarország (+5) 7% 93%
Míg az országok gazdasági helyzetének értékelésében pozitív változás következett be, addig a polgárok a saját személyes jövőjükbe vetett bizalmának mértéke globális szinten nem változott. Ebből a szempontból az adatok azt mutatják, hogy általában 44%-uk bizakodó a jövőjét tekintve, és 56%-uk aggódik - már a 2008-as év végétől hasonló helyzet állt fenn: akkor 42% fejezett ki bizakodást és 58% aggodalmat a jövővel kapcsolatban.
A jövőben való bizakodás a legerősebb Indiában (79%), Kínában (78%), Ausztráliában (73%), Kanadában (66%) és Hollandiában (61%). A legkisebb mértékben jellemző Japánra (14%), Franciaországra (21%), Csehországra (25%) és Oroszországra (28%). Ebből a szempontból Magyarország (30%) a középmezőnyben helyezkedik el. Jelentősebb növekedést a jövőbe vetett bizalom terén Argentína (+18), Kína (+17), Ausztrália (+14), Brazília (+12), Magyarország (+9) és Nagy Britannia (+7) mutat. A bizalom legerőteljesebb csökkenése Oroszországban (-39), Csehországban (-29), Svédországban (-15), Franciaországban (-12) és Németországban (-10) következett be.
A következő táblázat azt mutatja, hogy általában bizakodva vagy aggódva tekintenek-e a polgárok a jövőjükre:
[(+/-) = változás az utolsó 2009. áprilisi/májusi mérés óta]
Bizakodás Aggodalom
Összes (-) 44% 56%
India (+9) 79% 21%
Kína (+17) 78% 22%
Ausztrália (+14) 73% 27%
Kanada (+3) 66% 34%
Hollandia (-1) 61% 39%
Németország (-10) 54% 46%
Brazília (+12) 54% 46%
Svédország (-15) 52% 48%
Nagy Britannia (+7) 45% 55%
Törökország (-4) 44% 56%
Egyesült Államok (-5) 44% 56%
Mexikó (+3) 40% 60%
Argentína (+18) 36% 64%
Dél-Korea (+3) 35% 65%
Belgium (-8) 35% 65%
Olaszország (+8) 34% 66%
Lengyelország (-8) 33% 67%
Magyarország (+9) 30% 70%
Spanyolország (+3) 30% 70%
Oroszország (-39) 28% 72%
Csehország (-29) 25% 75%
Franciaország (-12) 21% 79%
Japán (+4) 14% 86%
Ezek az eredmények a Thompson Reuters News Service megbízásából az Ipsos által 2009. november 4-e és 2010. január 13-a között végzett közvélemény-kutatásból származnak. A nemzetközi felmérés során 24 077 – 18 év feletti – felnőttet kérdeztek összesen 23 országban, amelyek együtt a világ GDP-jének 75%-át képviselik. A felmérésben részt vevő országok: Argentína, Ausztrália, Belgium, Brazília, Kanada, Kína, Franciaország, Németország, Magyarország, India, Olaszország, Japán, Mexikó, Lengyelország, Oroszország, Dél-Korea, Spanyolország, Svédország, Cseh Köztársaság, Hollandia, Nagy Britannia, Egyesült Államok és Törökország. Országonként 1000-nél több válaszadó szerepelt az Ipsos által megkérdezett internetes panelben. Ezt követően súlyozást alkalmaztak a demográfiai különbségek kiegyenlítésére, valamint annak biztosítására, hogy a minta összetétele az adott ország legfrissebb népszámlálási adatainak megfelelően tükrözze a felnőtt lakosságot, és a kapott eredmények reprezentálják az egyetemes vélekedést.
Az Ipsos Csoportról
Az Ipsos a világ második legnagyobb felmérés-alapú piackutató cége, amelynek kutatási szakemberekből álló tulajdonosai és vezetői világszerte több mint 5000 ügyfél számára végzik a piaci lehetőségek felmérését és a piaci trendek értelmezését új és meglévő termékek vagy szolgáltatások kidolgozása és tesztelése, márkák kifejlesztése, hirdetések tesztelése, a különböző médiák esetében a közönség reakciójának mérése, valamint az egyes kérdésekkel és a hírnévvel kapcsolatos közvélemény mérése céljából. A cégcsoport 64 országban több mint 9100 munkatársat foglalkoztat teljes tulajdonú vállalataiban, ahol a hirdetésekkel, a vásárlói hűséggel, a marketinggel, a médiával és a társadalmi kérdésekkel kapcsolatos kutatásokat végez, előrejelzéseket, modellezést és szakértői tevékenységeket folytat, továbbá több mint 100 országban kínálja a testre szabott, szindikált, omnibusz, panel és internetes kutatási termékek teljes sorát. Az Ipsos csoportot 1975-ben alapította Jean-Marc Lech és Didier Truchot, majd a cég részvényei 1999-ben kerültek tőzsdei bevezetésre. 2008-ban az Ipsos csoport árbevétele összesen 979,3 millió euró volt. A cégcsoport részvényeit az Eurolist-en is jegyzik a New York-i Tőzsdén és az Euronext Paris francia tőzsdén keresztül. Az Ipsos csoport szerepel az SBF 120 és a Mid-100 Indexeken, és részvényei úgynevezett Deferred Settlement System jogosultságot szereztek. A cég ajánlatairól és tevékenységeiről további információkat szerezhet a www.ipsos.com oldalon.
Az Ipsosról
Az 1990-ben alapított Szonda Ipsos, amely 2009. szeptember 1-jétől Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt.-ként folytatja tevékenységét, a magyar gazdasági és társadalom kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-, egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára. A cég 2008-ban és 2009-ben is elnyerte a Business Superbrands elismerést. www.ipsos.hu
További információ:
Komlósi Péter vezérigazgató-helyettes (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)