Szonda Ipsos: Nemzetközi vélemények a mindannyiunkat érzékenyen érintő
gazdasági világválságról,
avagy, hogyan érinti a válság az egyes gazdasági ágakat?
2009-08-04
A pénzügyi szektor hírneve csorbát szenvedett, de a legnagyobb csapás a
fogyasztási cikkek piacát érte. A gazdasági válság következtében a
bankszektor és az autóipar továbbra is veszít a hírnevéből. A lakosság
véleménye szerint azonban mégsem ezekről a területekről kellene pótolni a
válság miatt kieső állami bevételeket. Az élvezeti cikkekre kivetett adókat
viszont nagyon sokan támogatják az egész földkerekségen. Kedvenc célpont a
dohányáru: háromból két vásárló támogatja a cigaretta adóemelését. A
vásárlók fele (53%) egyetért az alkohol és több mint harmaduk (35%) az
édességek és rágcsálnivalók pótlólagos megadóztatásával. További 13%
támogatja az üdítőitalok adóját. A fogyasztók ezektől az iparágaktól várják,
hogy kisegítsék a kormányokat abból a nehézségből, amelybe a bankszektor és
az autóipar sodorta őket - ezek a legfontosabb megállapításai a Global
@dvisor, az Ipsos Csoport közös finanszírozású, nemzetközi összehasonlító
kutatásának, amelyet két év óta félévente kérdeznek 23 országban
(Magyarország idén tavasszal vett részt benne először, ez volt az ötödik
hullám). A résztvevő országok a világ GDP-jének 75%-át adják. A legutóbbi
adatfelvétel 2009. április 14. és május 7. között történt országonként 1000
fős, a 18+ internethasználókra reprezentatív mintákon.
A gazdasági válság következtében a bankszektor és az autóipar továbbra is
veszít a hírnevéből. Miközben a különböző gazdasági ágak reputációja
nagyjából változatlan maradt, a bankszektor megítélése 8 pontot esett az
elmúlt két év alatt. Az autóipar pedig 7 pontot hanyatlott 2007 áprilisa
óta.
Ezt a szektort a legnagyobb veszteség Észak-Amerikában érte, ahol a
Chryslernek és a General Motorsnak adott támogatás és az ennek ellenére
bekövetkezett csődjük meghozta méltó eredményét: Észak-Amerikában jelenleg
több ember ítéli meg kedvezőtlenül (42%) az autóipar helyzetét, mint
kedvezően (25%). Ez 2007 áprilisához képest 25 pontos presztízsveszteséget
jelent. Más országokban ez az érték alacsonyabb: Latin-Amerikában 9,
Európában 10, Ázsiában és a Csendes-Óceán térségében pedig 9 pontnyi a
visszaesés.
A bankszektor Európában szenvedte a legnagyobb csapást, ahol a pénzügyi
piaccal kapcsolatos attitűdök inkább kedvezőtlenek (43%), mint kedvezőek
(22%). Észak-Amerikában 30%, ill 38% a fent említett két arányszám. A
bankszektor megítélése - 2007 októbere óta - 37 pontot esett Európában és
36-ot Észak-Amerikában. Ezzel ellentétben a bankvilág viszonylag stabil
maradt Latin-Amerikában (- 3 pont) és az ázsiai-csendes-óceániai térségben
(- 6 pont).
Annak ellenére, hogy az autóipar és a bankszektor megítélése ilyen
kedvezőtlen, a lakosság véleménye szerint mégsem ezekről a területekről
kellene pótolni a válság miatt kieső állami bevételeket. Ezt a
jövedelempótlást inkább olyan iparágaktól várnák, amelyek viszonylag jó
teljesítményt nyújtottak, s bizonyos sajátságokkal rendelkeznek Fontos
megállapítás, hogy a fogyasztók 10%-a gondolja csak, hogy a kormányoknak
adóemeléssel kellene pótolniuk költségvetésüket, míg 90%-uk azt szeretné,
ha inkább a kiadásaikat csökkentenék. Az élvezeti cikkekre kivetett adókat
viszont nagyon sokan támogatják az egész földkerekségen.
Kedvenc célpont a dohányáru: háromból két vásárló támogatja a cigaretta
adóemelését. Ami nem meglepő, tekintve az elmúlt évtizedben a dohányipari
vállaltok ellen forduló indulatokat. Ennél érdekesebb viszont, hogy a
vásárlók fele (53%) egyetért az alkohol és több mint harmaduk (35%) az
édességek és rágcsálnivalók pótlólagos megadóztatásával. További 13%
támogatja az üdítőitalok adóját.
A fogyasztók ezektől az iparágaktól várják, hogy kisegítsék a kormányokat
abból a nehézségből, amelybe a bankszektor és az autóipar sodorta őket. Az,
hogy 25% támogatná a vállalati adók emelését, a bankok felelősségét
bizonyítja, viszont csak 17% értene egyet az autóiparra negatívan ható
"dugódíj" bevezetésével. Az alkoholt, s más italokat, valamint a
rágcsálnivalókat forgalmazó cégeknek - népszerűségük ellenére - tudatában
kell lenniük, hogy a büntető jellegű adóemelések kedvelt célpontjaivá
váltak. Ezek a cégek tudják, hogy felelősségük van az emberek egészségi
állapotának kockáztatásában, s most ez a tény került reflektorfénybe. A
hatalmas gazdasági deficit és a jövedéki termékek könnyűnek tűnő
megadóztatásának kombinációja szükségessé teszi, hogy fölfigyeljünk ezen
iparágak gyenge pontjaira. Ezeknek a vállalatoknak még most akcióba kell
lépniük, amíg stabil reputációval rendelkeznek, s kell valamit kezdeniük
gyenge pontjaikkal annak érdekében, hogy kivédjék, hogy a gazdasági
fellendülés teljes terhe az ő vállukra nehezedjék.
Az Ipsos Csoportot 1975-ben alapították Párizsban. Növekedési üteme
egyedülálló. Ma - egyikeként a világ vezető piackutató intézeteinek - 64
államban több mint 9000 főállású szakembert foglalkoztat. Az IPSOS jelen van
minden kontinensen. 5000 ügyfél számára, több mint 100 országban végez
kutatásokat. Az éves mérlegen 70 000 projekt és 20 000 000 interjú szerepel.
Az 1990-ben alapított, Business Superbrands 2008 és 2009 díjas Szonda Ipsos
Média-, Vélemény- és Piackutató Intézet a magyar gazdasági és társadalmi
kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-,
egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára.
www.szondaipsos.hu
87/exchweb/bin/redir.asp?URL=https://www2.ipsos-szonda.hu:787/exchweb/bin/re
dir.asp?URL=http://www.szondaipsos.hu/>
További információ: Komlósi Péter vezérigazgató-helyettes
(peter.komlosi at ipsos.com)