Az Ipsos 22 országban készült online felmérése szerint minden tizennegyedik (7%) munkavállalót bántalmazott már szándékosan fizikailag a munkaidő alatt a munkatársa vagy felettese, míg 9%-ra igaz, hogy szexuálisan zaklatták őket magasabb beosztású személyek kizárólag azért, mert nekik dolgoznak, s nem mert komoly kapcsolatot kívántak velük létesíteni.

Fizikai bántalmazás a munkahelyen

Azok az alkalmazottak, akik legtöbb esetben számoltak be a munkatársuktól vagy a felettesüktől haragból eredő szándékos fizikai bántalmazásról – pofonról, ökölcsapásról, rúgásról vagy lökdösésről – Indiában (25%), illetve Kínában (13%) élnek, őket Olaszország és Mexikó (8%), Argentína és az Egyesült Államok (7%), Dél-Afrika (6%), valamint Ausztrália, Brazília, Németország, Magyarország, Dél-Korea és Spanyolország (mindegyik 5%) munkavállalói követik. Akik a legkevesebbszer jelentettek fizikai bántalmazást, Svédország (1%), Indonézia és Franciaország (3%) alkalmazottai, akiket Oroszország, Lengyelország, Japán, Nagy-Britannia és Belgium alkalmazottai követnek (4%). Regionálisan tekintve a BRIC országokban – Brazília, India és Kína – a legjellemzőbb a munkahelyi fizikai bántalmazás (12%), míg Európában fordul elő a legritkábban (4%). Demográfiai szempontból csak az életkor szerint találunk szignifikáns különbségeket: ha a munkavállaló fiatalabb, 35 év alatti nagyobb valószínűséggel bántalmazzák (8%), mintha idősebb (50-64 év között 4%).

Szexuális zaklatás a munkahelyen

A kutatás kitért annak vizsgálatára is, hogy előfordult-e a résztvevőkkel, hogy magasabb beosztású személyek kizárólag azért zaklatták őket szexuálisan, mert nekik dolgoztak, s nem mert komoly kapcsolatot kívántak velük létesíteni. A szexuális zaklatás leggyakrabban Indiában fordul elő, itt a munkavállaló válaszadók 26%-a számolt be ilyen esetről. További országok, ahol gyakorta előfordul a munkahelyi szexuális zaklatás a munkavállalók körében: Kína (18%), Szaúd-Arábia (16%), Mexikó (13%), Dél-Afrika (10%), Olaszország (9%), valamint Brazília, Oroszország, Dél-Korea és az Egyesült Államok (mindegyik 8%). Legkevésbé Svédország és Franciaország (3%), Nagy-Britannia és Ausztrália (4%), Lengyelország, Németország és Belgium (5%), Spanyolország, Japán, Kanada és Argentína (6%) és Magyarország (7%) munkavállalóit érik ilyen atrocitások. Regionális tekintetben a BRIC országok (15%), az APAC államok (12%) – Ázsia, a Csendes-óceáni térség, Ausztrália és Kína – és a Közel-Kelet, Afrika (12%) alkalmazottai vannak jobban kitéve ilyen sérelmeknek, szemben Európa (5%), Észak-Amerika (7%) vagy Latin-Amerika (LATAM, 9%) munkavállalóival. A 35 év alattiak nagyobb számban (11%) estek munkahelyi szexuális zaklatás áldozatául, míg a nemeket tekintve pedig a nőknél gyakoribb a jelenség (10%), a férfiaknál 7%.

Röviden a kutatás hátteréről: az Ipsos a havi rendszerességgel folyó Global @dvisor nemzetközi online kutatás 2010 júniusi hullámában tett fel kérdéseket a munkahelyi bántalmazás és szexuális zaklatás témakörében. A kérdésekre 22 ország 18-64 év közötti munkavállalói válaszoltak, összesen 11940 válaszadó, Magyarországról 238 fő. A kutatás online jellege lehetővé teszi az anonimitást, így az ilyen, érzékenyebb témák esetén megbízhatóbb eredményeket hoz, mint a hagyományos, személyes módszerrel készülő kutatások.

Az Ipsos Csoportról
Az Ipsos a világ második legnagyobb felmérés-alapú piackutató cége, amelynek kutatási szakemberekből álló tulajdonosai és vezetői világszerte több mint 5000 ügyfél számára végzik a piaci lehetőségek felmérését és a piaci trendek értelmezését új és meglévő termékek vagy szolgáltatások kidolgozása és tesztelése, márkák kifejlesztése, hirdetések tesztelése, a különböző médiák esetében a közönség reakciójának mérése, valamint az egyes kérdésekkel és a hírnévvel kapcsolatos közvélemény mérése céljából. A cégcsoport 64 országban több mint 9100 munkatársat foglalkoztat teljes tulajdonú vállalataiban, ahol a hirdetésekkel, a vásárlói hűséggel, a marketinggel, a médiával és a társadalmi kérdésekkel kapcsolatos kutatásokat végez, előrejelzéseket, modellezést és szakértői tevékenységeket folytat, továbbá több mint 100 országban kínálja a testre szabott, szindikált, omnibusz, panel és internetes kutatási termékek teljes sorát. Az Ipsos csoportot 1975-ben alapította Jean-Marc Lech és Didier Truchot, majd a cég részvényei 1999-ben kerültek tőzsdei bevezetésre. 2008-ban az Ipsos csoport árbevétele összesen 979,3 millió euró volt. A cégcsoport részvényeit az Eurolist-en is jegyzik a New York-i Tőzsdén és az Euronext Paris francia tőzsdén keresztül. Az Ipsos csoport szerepel az SBF 120 és a Mid-100 Indexeken, és részvényei úgynevezett Deferred Settlement System jogosultságot szereztek. A cég ajánlatairól és tevékenységeiről további információkat szerezhet a www.ipsos.com oldalon.

Az Ipsosról
Az 1990-ben alapított Szonda Ipsos, amely 2009. szeptember 1-jétől Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt.-ként folytatja tevékenységét, a magyar gazdasági és társadalom-kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-, egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára. A cég 2008-ban, 2009-ben és 2010-ben is elnyerte a Business Superbrands elismerést. www.ipsos.hu

További információ:
Komlósi Péter vezérigazgató-helyettes (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)