Fontosnak tartják a magyarok, hogy a fiatalok lehetőséget kapjanak világűrrel kapcsolatos felfedezésekbe való bekapcsolódásba.


A Google Lunar X Prize nemzetközi versenyre készülő Puli Space Technologies számára készített online kutatást az Ipsos Zrt. arról, hogyan viszonyulnak a magyar internetezők a világűrrel kapcsolatos hazai kutatásokhoz, fejlesztésekhez, illetve mennyire tartják fontosnak a fiatalság érdekeltté tételét a téma iránt. A 18-49 éves lakosságra reprezentatív kutatás eredményei pozitívan értékelhetőek a világűrbe hetedikként embert küldő magyar nemzet számára.

Az 30 millió dollár összdíjazású Google Lunar X Prize (GLXP) nemzetközi megmérettetésre nevezni kívánó magyar, Puli Csapat számára az Ipsos kutatásának jó híre, hogy a válaszadók több mint egyharmada (36%) tartja kiemelten fontosnak, hogy Magyarországon a világűr felfedezésével kapcsolatos kutatás és fejlesztés folyjon. Ettől is többen, pontosan a válaszadók fele (50%) támogatna olyan kezdeményezést, amely a diákok számára teremt bekapcsolódási lehetőséget a világűr felfedezésébe. Azt azonban, hogy a következő 10-30 évben hazánkban nemzetgazdasági tényező legyen az űripar, már csak 10% tartja teljesen elképzelhetőnek.

A kutatás érdekes hozománya, hogy az eredmények nem mutatnak jelentős eltérést sem korcsoportokra, illetve lakhelyre vonatkozóan, továbbá az iskolai végzettségtől függően sem. Egyedül a nemek megoszlása szerint voltak jelentős, akár 5%-nál is nagyobb eltérések a viszonyulásokban. A férfiak mindhárom kérdésben pozitívabbak a nőknél. A nőknek például csak a 9%-a tartja elképzelhetőnek, hogy Magyarországon az űripar 10-30 éven belül nemzetgazdasági tényező legyen, míg a férfiaknál 14% ugyanez a szám. Ez az eltérés valószínűleg a férfiak jellemzőbb műszaki érdeklődésének tudható be.

A válaszok fontos tanulsággal bírnak az egyelőre a GLXP 50 ezer dolláros nevezési díjának összegyűjtéséért küzdő Puli csapatának, akinek a megmérettetésen való részvétel csak az egyik célja. A hamarosan egyesületként is megjelenő csapat számára további fontos cél, hogy a fiatalok figyelmét felhívja a világűr nyújtotta perspektívákra, illetve hosszú távon egy nemzetgazdaságilag is megtérülő űrvállalkozást építsen fel. Utóbbi fontosságát az elmúlt időszak súlyos katasztrófái is alátámasztják, hiszen a hazai fejlesztésű, elérhető árú műholdas előrejelző rendszerek birtokában, a károk mértékét nagymértékben csökkenteni lehetne.

Dr. Pacher Tibor, a Puli Space Technologies csapatának vezetője elmondta, bizalommal tölti el, hogy a magyar emberek egyharmada tartja kiemelkedően fontosnak a világűr nyújtotta lehetőségek kiaknázását, és legalább az emberek fele kiemelten támogatná a fiatalság bevonását. A támogatók szándékuknak megfelelően most akár a legkisebb 1000 forintos összeggel is támogathatják a Puli holdmisszióját, illetve a csapat ismeretterjesztéssel kapcsolatos elképzeléseit. Legújabban például egy 11-19 évesek számára kiírt rajzpályázatot: http://www.pulispace.com/images/phocagallery/razpposter.jpg) Ezért cserébe, a sikeres misszió esetén a Puli űrszonda eljuttatja a nevüket a Holdra.


Az Ipsos kutatása 18-49 évesek körében készült 2010 októberében, a kutatócég saját online panelén, 1365 fős kérdezetti mintán.

Google Lunar X Prize http://www.googlelunarxprize.org/  A Google Lunar X PRIZE célja, hogy elősegítse a következő a holdralépést (Moon 2.0) azáltal, hogy 30 millió dolláros keretéből megjutalmazza az első magáncégeket, melyek sikeresen elérik a Hold felszínét robotjukkal, és ott különböző feladatokat végezzenek el, mindezt legkésőbb 2014. december 31-ig, habár a 20 millió dolláros fődíj elnyeréséhez ezt 2012. december 31-ig kell teljesíteni.

Puli Space Technologies Kft. www.pulispace.com A Puli Space Technologies nagyszerű célja: meghódítjuk a Holdat! Hosszú távú küldetésünknek olyan technológiák kifejlesztését tekintjük, melyek lehetővé teszik űrjárművek rendszeres indítását a Holdra, ezáltal új dimenziókat megnyitva és minőségi szolgáltatásokat biztosítva a jövőbelátó befektetők számára, akik a Világűr üzleti lehetőségeinek kihasználása iránt érdeklődnek. Először azonban demonstrálni kívánjuk képességeinket azzal, hogy 2014-ben saját készítésű egységet küldünk a Holdra, ezzel teljesítve a Google Lunar X PRIZE kihívását.

Ipsos Zrt. www.ipsos.hu Az 1990-ben alapított Szonda Ipsos, amely 2009. szeptember 1-jétől Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt.-ként folytatja tevékenységét, a magyar gazdasági és társadalom-kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-, egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára. A cég 2008-ban, 2009-ben és 2010-ben is elnyerte a Business Superbrands elismerést.