Fontos tudnivaló, hogy az Ipsos Global @dvisor kutatásának interjúi a pusztító japán földrengés előtt egy hónappal történtek, s még az alábbi összefoglaló megírása közben is újabb és újabb hírek érkeznek a következményekről, amelyek nagyban befolyásolják Japán, közvetlen környezete, s a világ minden országának gazdaságát.

Szintén szem előtt tartandó, hogy az USA és Kína után a világ harmadik legerősebb gazdaságaként Japán következetesen az országok rangsorának alsó harmadába sorolódik a nemzeti és helyi gazdaság lakossági megítélése alapján.  Már a földrengést megelőzően  csak 8%-on állt a gazdasági bizalmi index (azok aránya, akik saját országuk állapotát jónak ítélik) éppen hogy megelőzve Spanyolországot (6%) és Magyarországot (5%), s alig lemaradva Franciaország (10%) mögött.

Alapvetően nem sokat változott az elmúlt év során a 24 ország polgárainak - a földrengés előtt is - megfogalmazott minősítése a három dimenzióban:  a bizalmi index (41%), a helyi  gazdaság  pozitív megítélése (31%),  a 6 hónapra vonatkozó pozitív várakozások(28%). Nagyjából tízből négy válaszadó jó véleménnyel van nemzetgazdaságáról, s tízből hárman optimisták a helyi paramétereket górcső alá véve  – úgy aktuálisan, mint a következő 6 hónap tekintetében.

Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a nemzetközi adatfelvétel 2011 nehézségekben gazdag  első két hónapjában, az észak-afrikai felkelések,  az üzemanyagárak drasztikus emelkedése,  egyes országokban súlyos költségvetési problémák, illetve heves árfolyammozgások idején  történt.

Regionálisan a BRIC országok – Brazília, Oroszország, India és Kína – szárnyalnak töretlenül mindhárom vizsgált dimenzióban, elnyerve ezzel a  valódi feltörekvő piacok megtisztelő titulusát.  A lista végen Európa szerepel, csak Svédország és Németország bizalmi indexe átlag feletti (de ők  átlag is alatt teljesítenek a hat havi várakozások  tekintetében).

A 24 ország összesített bizalmi indexe 1 százalékponttal 41%-ra emelkedett, tehát gyakorlatilag változatlan 2010. óta.
A nemzetgazdaság megítélésében – egy-egy százalékpontnyi emelkedéssel, illetve eséssel -  Szaúd-Arábia (81%) és Kína (73%) a két legstabilabb pozícióban lévő nemzet. A második hely – 2 százalékpontos eséssel, erejét és európai vezető szerepét megőrizve - Svédországé. A 24 ország rangsorának harmadik helyén India (77%) áll.

Magyarország (5%), Spanyolország (6%) és Japán (8%)  bizalmi indexe 2 százalékpontot emelkedett ugyan, de továbbra is a leggyengébben teljesítő országok táborát erősítik. Japán 8%-a sem ad túl nagy mozgásteret az országnak arra, hogy megbirkózzon belső nehézségeivel.

A vezető nemzetgazdaságok  a helyi (az egyes országokon belül a lakóhely szerinte meghatározott)  gazdaság  pozitív megítélésben is az élen járnak:  Kína (57%), Svédország (57%), Szaúd-Arábia (55%), India (55%) és Ausztrália (54%). S hasonlatos módon a nemzeti rangsor sereghajtói helyi szinten sem szerepelnek túl fényesen: Japán (5%), Spanyolország (9%), Magyarország (10%).

Nemzetgazdaságának megítélése alapján változatlanul 20%-on áll USA, büszkeségre okot adóan azonban 5 százalékpontot emelkedett (24%) -a helyi gazdaság teljesítményének lakossági értékelése. A belga polgárok optimizmusáról tanúskodik, hogy 10 százalékpontot emelkedett (30%) náluk a helyi gazdaság megítélése.

Az adatfelvétel legizgalmasabb megállapításai az optimizmus és pesszimizmus nemzetközi összegzéséből erednek. Ugyan Brazília a 24 ország vonatkozásában a szerény 8. helyet (61%) foglalja el a nemzetgazdaság, s a hetediket (47%) a helyi gazdaság állapotának megítélése alapján, mégis messze lepipálja a többi nemzetet, ha az optimizmus tekintetében: 73%-nyian bíznak benne, hogy javul a jövőben a  helyi gazdaság állapota. Ez 45 százalékponttal jelent többet a nemzetközi átlagnál, s 12-vel előzi meg a rangsorban következő Indiát (61%).

Néhány országban ez pont fordítva van, erős a bizalom az aktuális állapotot illetően, de a jövőt illetően szerény a várakozás. Ausztrália áll a rangsor tetején úgy a nemzeti (72%), mint a helyi gazdaság megítélésében (54%), de csupán a 13. (24%), ami az optimizmust illeti. Hasonlóan Kanada (29%) és Németország (28%) a nemzetközi élboly húzónemzetei az aktuális gazdaság megítélésében, de csupán a 8. illetve a 9. helyen állnak a hat havi előrejelzésben.

Magyarország érdekes eset, mindhárom dimenzióban sereghajtó: a hat havi  pozitív várakozások esetében (15%), s ennél is „jobban” az aktuális helyi (10%) és a nemzetgazdaság (5%)  pozitív  lakossági értékelésében.

További információ:

Komlósi Péter vezérigazgató-helyettes (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)

Az Ipsos Csoportról

Az Ipsos a világ második legnagyobb felmérés-alapú piackutató cége, amelynek kutatási szakemberekből álló tulajdonosai és vezetői világszerte több mint 5000 ügyfél számára végzik a piaci lehetőségek felmérését és a piaci trendek értelmezését új és meglévő termékek vagy szolgáltatások kidolgozása és tesztelése, márkák kifejlesztése, hirdetések tesztelése, a különböző médiák esetében a közönség reakciójának mérése, valamint az egyes kérdésekkel és a hírnévvel kapcsolatos közvélemény mérése céljából. A cégcsoport 66 országban több mint 9000 munkatársat foglalkoztat teljes tulajdonú vállalataiban, ahol a hirdetésekkel, a vásárlói hűséggel, a marketinggel, a médiával és a társadalmi kérdésekkel kapcsolatos kutatásokat végez, előrejelzéseket, modellezést és szakértői tevékenységeket folytat, továbbá több mint 100 országban kínálja a testre szabott, szindikált, omnibusz, panel és internetes kutatási termékek teljes sorát. Az Ipsos csoportot 1975-ben alapította Jean-Marc Lech és Didier Truchot, majd a cég részvényei 1999-ben kerültek tőzsdei bevezetésre. 2009-ben az Ipsos Csoport árbevétele összesen 943,7 millió euró volt. A cégcsoport részvényeit az Eurolist-en is jegyzik a New York-i Tőzsdén és az Euronext Paris francia tőzsdén keresztül. Az Ipsos csoport szerepel az SBF 120 és a Mid-100 Indexeken, és részvényei úgynevezett Deferred Settlement System jogosultságot szereztek. A cég ajánlatairól és tevékenységeiről további információkat szerezhet a www.ipsos.com oldalon.

Az Ipsos Zrt.-ről

Az 1990-ben alapított Szonda Ipsos, amely 2009. szeptember 1-jétől Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt.-ként folytatja tevékenységét, a magyar gazdasági és társadalom-kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-, egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára. A cég 2008-ban, 2009-ben és 2010-ben  is elnyerte a Business Superbrands elismerést. www.ipsos.hu