Három százalékpontot esett – 41%-ról 38%-ra - 2011. márciusra a nemzetgazdaságok pozitív lakossági megítélésének nemzetközi átlaga. 24 ország válaszadói körében a nemzetgazdaságukat jónak minősítők aránya a 2010. áprilisi szintre süllyedt. Februárról márciusra 24-ből 20 országban csökkent a nemzetgazdaság aktuális állapotával kapcsolatos optimizmus.  Valójában a havonta mért három mutató mindegyike – a nemzet- (38%, jó), valamint a helyi gazdaság (29%, erős) aktuális állapotát és a jövőbeli várakozások (26%, erősödés) – visszaesett az elmúlt év viszonylagos változatlansága után. Európában folytatódik a negatív tendencia, csupán 25%-nyian ítélik jónak nemzetgazdaságuk aktuális teljesítményét, a válaszadók 21% szerint működik jól a közvetlen környezet gazdasága és csak 15% bizakodó a jövőt illetően. Regionálisan nincs kimondott győztese a  hónapnak, minthogy mindenhol esés mutatkozott. Közép-Kelet/Afrika (56% nemzeti, 39% helyi)  fej-fej mellett a BRIC országokkal – Brazília, Oroszország, India és Kína – (55% nemzeti és 41% helyi) vezet az aktuális helyzet értékelésében, míg Latin-Amerika (51%) vezeti a pozitív hat havi várakozásokat - ezek a friss Ipsos Global @dvisor kutatás legfontosabb megállapításai.

A nemzetgazdaságok pozitív lakossági megítélése (38%) 3 százalékpontot esett, s ezzel visszatért a 2010. márciusi szintre.
-    24 ország válaszadóinak véleménye szerint  a legutóbbi felmérés óta 3 százalékpontot esett -  41%-ról 38%-ra – a gazdaságukat jónak minősítők aránya.
-    Egy évnyi viszonylagos változatlanság után, a 12 hónappal ezelőtti szintre süllyedt az aggregált bizalmi index.
-    24 országból 20-ban visszaesett februárhoz képest a nemzetgazdaságok megítélése. Az a négy, amelyekben nőtt: Szaúd-Arábia (4 százalékponttal 85%-ra), Argentína (2 százalékponttal 43%-ra), Indonézia (2 százalékponttal 40%-ra) és Oroszország (1 százalékponttal 26%-ra).
-    A vizsgált 24 ország közül Szaúd-Arábia megtartotta vezető pozícióját a maga 85%-ával a nemzetgazdaságukat jónak minősítők kategóriájában. India (73%), Svédország (71%), Ausztrália (70%), Kína (67%) és Kanada (64%) követik, s tartják jó pozíciójukat erős bizalmi indexükkel a nemzetközi porondon.
-    Franciaország (10%), Japán (8%), Spanyolország (6%) – állandó sereghajtókként – épphogy csak megelőzik az utolsó helyen álló Magyarországot (3%).
-    Dél-Korea szenvedte el a legnagyobb veszteséget: indexe 16 százalékpontot esett, s ezzel most 22%-on áll.

A nemzetközi összesítés szerint a helyi gazdaságok lakossági megítélése 2 százalékpontot esett (29%) a múlt hónap óta.
-    24 ország válaszadóinak véleménye szerint, csökkent a helyi gazdaságok megítélését mutató bizalmi index. Tízből hárman (29%) vélik úgy, hogy jó a közvetlen környezetük gazdaságának állapota, ami 2 százalékpont esést jelent (31%-ról), s ezzel visszatért az egy évvel ezelőtti, 2010. márciusi szintre (28%).
-    Szaúd-Arábia továbbra is tartja vezető pozícióját a helyi gazdaság bizalmi indexének tekintetében, s Kína (56%), Ausztrália (53%), India (52%) és Svédország (51%) a következők a rangsorban, amelynek végén Japán (5%), Spanyolország (9%), Magyarország (9%) és Nagy-Britannia (12%) szerepelnek.
-    A legmarkánsabb javulást Szaúd-Arábiában (7 százalékponttal 62%-ra) és Indonéziában (7 százalékponttal 30%-ra) mértük.
-    A legnagyobb visszaesést Dél-Korea (9 százalékponttal 16%-ra), Dél-Afrikában (7 százalékponttal 22%-ra) és Belgium (7 százalékponttal 23%-ra) szenvedte el.

A következő 6 havi várakozások tekintetében is esett – 2 százalékponttal 26%-ra -  a helyi gazdaságok állapotának megítélése.
-    Arra a kérdésre, mit várnak 6 hónap elteltével, csak egynegyednyien (26%) válaszolták, hogy véleményük szerint erősebb lesz közvetlen környezetük gazdasága – 2010 márciusa óta (31%) ez a legalacsonyabb érték.
-    Valójában aggasztó a tendencia: az elmúlt év során ebben a tekintetben egyre pesszimistább, folyamatosan romlik a viszonylag stabil nemzeti- és a helyi gazdaság aktuális állapotát megítélő mutatóhoz képest.
-    Brazília megtartotta vezető pozícióját, mint a legoptimistább nemzet  - 67%-nyi válaszadó érzi úgy, hogy erősödni fog a következő 6 hónap során közvetlen környezetének gazdasága, Szaúd-Arábia (56%) a második, India (55%) a harmadik. Legkevésbé optimisták a franciák (4%), a japánok (8%), a britek (8%) és a magyarok (10%).
-    Ebben a tekintetben Kínában mértük a legnagyobb visszaesést az elmúlt hónapban: 9 százalékponttal 40%-ra, s további 5 ország esett 6 százalékpontot: Brazília (67%), India (55%), Dél-Afrika (16%), Dél-Korea (19%) és az USA (21%).

További információ:
Komlósi Péter vezérigazgató-helyettes (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)

Az Ipsos Csoportról
Az Ipsos a világ második legnagyobb felmérés-alapú piackutató cége, amelynek kutatási szakemberekből álló tulajdonosai és vezetői világszerte több mint 5000 ügyfél számára végzik a piaci lehetőségek felmérését és a piaci trendek értelmezését új és meglévő termékek vagy szolgáltatások kidolgozása és tesztelése, márkák kifejlesztése, hirdetések tesztelése, a különböző médiák esetében a közönség reakciójának mérése, valamint az egyes kérdésekkel és a hírnévvel kapcsolatos közvélemény mérése céljából. A cégcsoport 66 országban több mint 9000 munkatársat foglalkoztat teljes tulajdonú vállalataiban, ahol a hirdetésekkel, a vásárlói hűséggel, a marketinggel, a médiával és a társadalmi kérdésekkel kapcsolatos kutatásokat végez, előrejelzéseket, modellezést és szakértői tevékenységeket folytat, továbbá több mint 100 országban kínálja a testre szabott, szindikált, omnibusz, panel és internetes kutatási termékek teljes sorát. Az Ipsos csoportot 1975-ben alapította Jean-Marc Lech és Didier Truchot, majd a cég részvényei 1999-ben kerültek tőzsdei bevezetésre. 2009-ben az Ipsos Csoport árbevétele összesen 943,7 millió euró volt. A cégcsoport részvényeit az Eurolist-en is jegyzik a New York-i Tőzsdén és az Euronext Paris francia tőzsdén keresztül. Az Ipsos csoport szerepel az SBF 120 és a Mid-100 Indexeken, és részvényei úgynevezett Deferred Settlement System jogosultságot szereztek. A cég ajánlatairól és tevékenységeiről további információkat szerezhet a www.ipsos.com oldalon.

Az Ipsos Zrt.-ről
Az 1990-ben alapított Szonda Ipsos, amely 2009. szeptember 1-jétől Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt.-ként folytatja tevékenységét, a magyar gazdasági és társadalom-kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-, egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára. A cég 2008-ban, 2009-ben és 2010-ben  is elnyerte a Business Superbrands elismerést. www.ipsos.hu