Fertőz a gazdasági válság: Európa, Közép-Kelet, Afrika, Ázsia és a csendes-óceáni térség, az Egyesült Államok; mintha öt hónapot visszatekert volna az idő  kerekén a világ, s egyben a válság utáni növekedés első jeleinek színvonalán is áll. Két százalékpontot esett (38%) ebben a hónapban nemzetgazdaságok pozitív lakossági megítélésének nemzetközi átlaga. A viszonylagos változatlanságot most egy negatív fordulat követi, visszatértünk  a 2011. márciusi, s 2010. januári eredményekhez – ezek a friss Ipsos Global @dvisor kutatás legfontosabb megállapításai.

A hónapról hónapra mért mindhárom megközelítésben – a nemzetgazdaság pozitív lakossági megítélése (2 százalékpontot esett 38%-ra), a helyi gazdasági teljesítmény erősnek minősítése (2 százalékpontot esett 29%-ra), a közvetlen gazdasági környezetre vonatkozó hat havi várakozások  pozitív mutatója (1 százalékpontot esett 24%-ra) – visszaköszön a hanyatló tendencia. A közvetlen gazdasági környezetre vonatkozó hat havi várakozások  pozitív mutatója folyamatosan esik: 2010 márciusának 31%-áról 24%-ra, 7 százalékpontnyi zuhanás 17 hónap leforgása alatt.

Miközben Európa lehúzza a nemzetközi átlagot (27% a nemzeti, 23% a helyi és 12% a közvetlen gazdasági környezetre vonatkozó hat havi várakozás) hanyatló tendenciája ebben a felmérésben csak 1 százalékpontban realizálódik, a Közép-Kelet és Afrika régiója a legnagyobb vesztese a hónapnak (a nemzetgazdaság pozitív lakossági megítélése 3 százalékpontot esett 58%-ra, a helyi gazdasági teljesítmény erősnek minősítése 6 százalékpontot esett 43%-ra és a közvetlen gazdasági környezetre vonatkozó hat havi várakozások  pozitív mutatója is 6 százalékpontot esett 33%-ra).

A nemzetgazdaság pozitív lakossági megítélése az USA-ban is romlik: a legutóbbi felmérés 5 százalékpontos esést realizált mindhárom megközelítésben (14% nemzeti, 17% helyi és 17% a közvetlen gazdasági környezetre vonatkozó hat havi várakozás). Ironikus, hogy a szomszédos Kanada  a nemzetgazdaság megítélésében, a világranglista másodikjaként 73%-on szárnyal.

A mostani felmérés adataiban  – a korábbiaktól eltérően – Görögország és Írország eredményei is megtalálhatók.

•    Mindhárom megközelítésben Görögország a sereghajtó (csupán 4%-nyian érzik jónak a nemzetgazdaságuk állapotát, csak 5%-nyian értenek egyet azzal, hogy erős a helyi gazdaságuk és a válaszadók mindössze 3%-a véli úgy, hogy hat hónap elteltével erősödik a közvetlen gazdasági környezete.

•    Írország sem jeleskedik, alulról az ötödik a nemzetgazdaság pozitív megítélésben (7%), alulról a negyedik a helyi gazdaság értékelésében (8%) és a nyolcadik leggyengébb a közvetlen gazdasági környezetre vonatkozó hat havi várakozások tekintetében (11%).

Az ázsia – csendes-óceáni térség  a gazdaság megítélésében hagyományosan az élen szerepel,  az átlagosnál számottevően magasabb  pozitív lakossági véleménnyel.

2010 októbere óta ez a térség is lefelé irányuló tendenciát mutat mindhárom megközelítésben, s a mostani felmérés eredménye szerint a bizalmi indexe a nemzetközi átlaggal azonos.

A nemzetgazdaság pozitív lakossági megítélése 2 százalékpontot esett (38%)

A nemzetgazdaságok pozitív lakossági megítélésének nemzetközi átlaga - 24 ország válaszadóinak véleménye tükrében – a legutóbbi felmérés óta 2 százalékpontot esett (38%), visszatértünk  a 2011. márciusi, s 2010. januári eredményekhez.

A világ vezető és vesztes csapatai hónapról hónapra ugyanazokból a “játékosokból” állnak – annak ellenére, hogy a gazdasági zűrzavar felkavarja néha  a viszonyokat.

•    Ismét Szaúd-Arábia a mezőny legerősebbje (88%) a nemzetgazdaság megítélésének tekintetében, amit Kanada (1 százalékpontot emelkedve 73%) és Svédország (7 százalékpontot esve 70%) követ. Az előző hónaphoz képest erőre kapott India (7 százalékpontot emelkedve 69%) és Németország (5 százalékpontot esve 66%). Ők alkotják a top 5-öt.

•    Magyarország (1 százalékpontot esve) Görögországgal verseng  (4%) az utolsó helyért. Spanyolország  (változatlanul 6%) Japánnal ( 2 százalékpontot esve 6%) kart karba öltve szorosan a következők, majd Írország (7%) és Olaszország (2 százalékpontot esve 8%) következnek.

•    Az Egyesült Államok (14%) további 5 százalékpontot esett, tükrözve az ország aktuális gazdasági problémáit.

A helyi gazdaság megítélésének nemzetközi átlaga is esett 1 százalékpontot (29%)

A  helyi gazdaságok pozitív lakossági megítélésének nemzetközi átlaga - 24 ország válaszadóinak véleménye tükrében – 1 százalékpontot veszített a legutóbbi felmérés óta. Csupán tízből hárman (29%) ítélték a válaszadók jónak a helyi gazdaságuk teljesítményét.

Szaúd-Arábia (69%) 3 százalékponttal fokozta az előnyét a legutóbbi felmérés óta, megőrizve vezető szerepét a helyi gazdaság  pozitív megítélésének mutatójában. Svédország (57%) a távoli második, amit Kanada (51%), India (49%) és Brazília (46%) követ. A ranglista alján Görögország (5%), Japán (5%), Írország (7%), Spanyolország (8%) és Magyarország (9%) állnak.

A legnagyobb mértékű erősödést az előző hónaphoz képest India (7 százalékpontot emelkedve 49%), Franciaország (4 százalékpontot emelkedve 18%), Brazília (3 százalékpontot emelkedve 46%) és Szaúd-Arábia (3 százalékpontot emelkedve 69%) realizálták.

A mérleg másik végén állnak Törökország (32%) polgárai, akik drámai 14 százalékponttal  értékelték pesszimistábban helyi gazdaságuk teljesítményét. Őket Dél-Afrika (7 százalékpontot esve 27%) és egyenként 5 százalékponttal csekélyebbre minősítve Dél-Korea (16%), az Egyesült Államok (17%), Belgium (19%) és Indonézia (24%) követik.

A közvetlen gazdasági környezetre vonatkozó hat havi várakozások  pozitív mutatója is esett 1 százalékpontot (24%)
Arra kérve a válaszadókat, hogy prognosztizálják, vajon erősebb lesz, gyengül, vagy marad a jelenlegi szinten a közvetlen gazdasági környezetük teljesítménye  hat hónap távlatában, éppen negyednyien (24%) hiszik, hogy erősebb lesz.

Brazília tűnik a legoptimistábbnak, tízből heten (71%) vélelmezik, hogy a következő fél év során erősödik a helyi gazdálkodásuk teljesítménye. Kissé távolabb áll másodikként Szaúd-Arábia (64%), amelyet Argentína (52%), India (52%) és Mexikó (36%) követ.

Franciaország (1 százalékpontot emelkedve 4%) a sereghajtó. Szoros közelségben Görögországgal (3%), Belgiummal ( 4 százalékpontot esve 6%), Japánnal (3 százalékpontot esve 7%) és Magyarországgal (2 százalékpontot esve 8%).
Törökország (13 százalékpontot esve 25%) esetében a legjelentősebb mértékű a hanyatlás a közvetlen gazdasági környezetre vonatkozó hat havi várakozások  bizalmi indexével kapcsolatban, míg  India (9 százalékpontot emelkedve 52%) a hónap legdinamikusabb szereplője.


További információ:
Komlósi Péter vezérigazgató-helyettes (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)

Az Ipsos Csoportról
Az Ipsos a világ második legnagyobb felmérés-alapú piackutató cége, amelynek kutatási szakemberekből álló tulajdonosai és vezetői világszerte több mint 5000 ügyfél számára végzik a piaci lehetőségek felmérését és a piaci trendek értelmezését új és meglévő termékek vagy szolgáltatások kidolgozása és tesztelése, márkák kifejlesztése, hirdetések tesztelése, a különböző médiák esetében a közönség reakciójának mérése, valamint az egyes kérdésekkel és a hírnévvel kapcsolatos közvélemény mérése céljából. A cégcsoport 66 országban több mint 9000 munkatársat foglalkoztat teljes tulajdonú vállalataiban, ahol a hirdetésekkel, a vásárlói hűséggel, a marketinggel, a médiával és a társadalmi kérdésekkel kapcsolatos kutatásokat végez, előrejelzéseket, modellezést és szakértői tevékenységeket folytat, továbbá több mint 100 országban kínálja a testre szabott, szindikált, omnibusz, panel és internetes kutatási termékek teljes sorát. Az Ipsos csoportot 1975-ben alapította Jean-Marc Lech és Didier Truchot, majd a cég részvényei 1999-ben kerültek tőzsdei bevezetésre. 2009-ben az Ipsos Csoport árbevétele összesen 943,7 millió euró volt. A cégcsoport részvényeit az Eurolist-en is jegyzik a New York-i Tőzsdén és az Euronext Paris francia tőzsdén keresztül. Az Ipsos csoport szerepel az SBF 120 és a Mid-100 Indexeken, és részvényei úgynevezett Deferred Settlement System jogosultságot szereztek. A cég ajánlatairól és tevékenységeiről további információkat szerezhet a www.ipsos.com oldalon.

Az Ipsos Zrt.-ről
Az 1990-ben alapított Szonda Ipsos, amely 2009. szeptember 1-jétől Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt.-ként folytatja tevékenységét, a magyar gazdasági és társadalom-kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-, egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára. A cég 2008-ban, 2009-ben és 2010-ben  is elnyerte a Business Superbrands elismerést. www.ipsos.hu