A fiatalok igyekeznek kipihenni magukat, hétköznaponként átlagosan hét és háromnegyed órát alszanak. Hattizedüknek ez elegendő ahhoz, hogy reggelente frissen ébredjenek. Ugyanakkor a közel nyolc órányi alvás az ifjú korosztály 36 százalékának kevés, ők rendszerint úgy kelnek fel, hogy kialvatlanok maradtak. A nagy többségük, 89 százalékuk egyébként nyugodtan szokott aludni, s viszonylag kis arányuk, 4 százalékuk szed altatót – ők is csak alkalmanként. A fiatalok 37 százaléka legalább hetente, s még további 22 százalékuk havonta néhányszor szokott álmodni. A korosztály java részének – héttizedének – kellemes álmai vannak, 14 százaléknyian viszont rossz érzésekkel gondolnak vissza az éjszaka megjelent képekre - ezek a legfontosabb megállapításai annak a közvélemény-kutatásnak, amelyet az elmúlt 3 hónapban készített az Ipsos, a 15-25 év közöttieket reprezentáló 600 fő személyes módon történő megkérdezésével.

A fiatal felnőttek 12 százaléka hétközi éjszakákon viszonylag keveset alszik, általában napi 6 órát tud erre szakítani. A többség azonban ideális vagy azt megközelítő mennyiségben pihen: 22 százalékuk 7 órát, 49 százalékuk 8 órát. A korosztály 15 százalékának van arra igénye és lehetősége, hogy 9-10 órát aludjon, egy kis hányaduk – 2 százalékuk – még ennél is többet tud pihenni. Az adatok átlagolásaként csaknem – 15 perc híján – nyolc órát kapunk, tehát a fiatalok összességében alszanak annyit, amennyit a szakértők a regenerálódáshoz minimálisan szükségesnek tartanak. Nincsenek nagy különbségek fiúk és lányok, fővárosiak és vidékiek, tizenévesek és huszonévesek között: nagyjából ugyanannyit alszanak. A kismamák valamint a pályakezdő diplomások lógnak ki egy kicsit a sorból – nekik alig 7 óra alvás jut.

A fiatalok többségét semmi sem zavarja alvás közben, 89 százalékuk nyugodtan tölti az éjszakát. Mindössze 11 százalékuk számolt be arról, hogy nem egyenletes a pihenése. A nyugtalan éji órák leginkább a gyermekesekre és a munka világában helyet nehezen találókra, az aktuálisan munkanélküliekre jellemzőek: előbbiek 32, utóbbiak 23 százaléka alszik zaklatottan. Altatóra ugyanakkor kevesen szorulnak, esetenként 4 százaléknyian kapnak be egy pirulát. Leginkább a fővárosi fiatalok élnek altatóval, de körükben is csak a kisebbség – 10 százalék.

Bár a fiatalok csaknem nyolc órát, s többségében nyugodtan alszanak, mégis relatíve sokan – 36 százaléknyian - vannak, akik nem ébrednek kipihenten. A regenerálódáshoz szükséges minimum alvásmennyiség számukra nem elegendő arra, hogy a kipihentség jóleső érzésével kezdjék el a napot. A nehézkes, tompa reggeli órák főképpen a budapestiekre – 47 százalékukra – jellemző, de még náluk is nagyobb – 68 százalékos - arányban kelnek fel fáradtan a kismamák. E sajátosságok alapján úgy tűnik, hogy a stresszes, lüktető életmód valamint a másokért való folyamatos helytállás a lehetségesnél több pihenést, alvást igényel, az ilyen életvitelt folytató rétegek számára legalább 9 óra kellene ahhoz, hogy reggelente ők is úgy érezzék: derűsen indul a nap.

A fiatalok 16 százaléka rendszeresen, lényegében minden éjszaka szokott álmodni, 21 százalék is legalább hetente egyszer-kétszer. További 22 százaléknak havi több alkalommal rendeződnek emlékezetes képekké az éjszakai álmok. A 15-25 év közöttiek 18 százaléka csak néha-néha álmodik, 14 százaléknyian sohasem.

A többségnek, 71 százaléknak kellemes álmai vannak, 14 százaléknyian viszont inkább a barátságtalan hangulat marad meg reggelre. A szép álmok a nyugodt alvás velejárói. Az éjszakát kiegyensúlyozottan töltők 76 százaléka számolt be pozitív álmokról, míg a nyugtalanul alvóknak csak 38 százaléka.

Az F&F kutatássorozatról

Az Ipsos F&F kutatássorozata negyedévente közöl friss adatokat a fiatal felnőttek márkafogyasztási szokásairól, illetve tematikusan bemutatja ennek a fogyasztói csoportnak a viselkedését.

Az Ipsos Zrt.-ről

Az 1990-ben alapított, 2009. szeptember 1-jétől Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt.-ként működő kutatóintézet, a magyar gazdasági és társadalom-kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-, egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára. A párizsi székhelyű Ipsos Csoport a világ harmadik legnagyobb piackutató vállalata.  (www.ipsos.hu)

További információ: Závecz Tibor véleménykutatási igazgató (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)