Új szakmai centrum a Nyugat-Magyarországon jól működő atipikus tapasztalatok keleti régiókban történő hasznosítására

Mondeo árán Mercedes

Megalakulása 15. évfordulójához méltó mérföldkövet állít a Man at Work Kft. új, fővárosi szakmai centrumának megnyitásával. A Dunántúlon közel kétezer munkavállalót foglalkoztató cég csoportszinten majd 7 milliárd forintos árbevételt ért 2012-ben. A piacvezető HR szolgáltató szakembereinek tapasztalata szerint a társkeresésben bevált módszerek működnek igazán az álláspiacon is.

Ottó Csabát, a Man at Work Kft. ügyvezető igazgatóját, a Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökét kérdeztük a nyitás részleteiről.

Az ügyvezető elmondta, hogy „az új szakmai centrum a vidéki piacokon szerzett másfél évtizedes üzleti tapasztalatainkat hozza elérhető közelségbe a budapesti központtal működő vállalatok számára. Látjuk, hogy a közvetítési területen ma már kevésbé hatásosak a korábban jól bevált hirdetéses toborzási módszerek; az emberek már nem csábulnak el az álláshirdetések hangzatos, ugyanakkor unalmasan elcsépelt ígéreteitől. Már nem vonzó egy álláslehetőség, ha a fizetés ”versenyképes” és „széleskörűek a béren kívüli juttatások”, vagy ha a partnercég háttere „multinacionális”.

A HR tanácsadók számos buktatóval találkoznak toborzáskor. A megszólítottak közel egyharmada vagy azért nem érdeklődik az egyébként kurrensnek számító álláslehetőség iránt, mert csak külföldi álláslehetőségért váltana, vagy mert már néhány éve külföldön dolgozik és nem látja esélyét sem annak, hogy olyan fizetést tudnának neki ajánlani itthon, amiért megérné hazaköltözni. Sajnos, nem csak a vezetői pozíciók esetében tapasztaljuk a megnövekedett érdeklődést a külföldi munkalehetőségek iránt. Egyre többen szeretnék kipróbálni magukat „nyugaton”. A legkedveltebb célországok Ausztria, Németország és Anglia, de egyre többen dolgoznak a skandináv országokban is. A magyar munkavállaló nem szívesen költözködik az országhatárokon belül, ha mégis, akkor Budapestet, vagy az ország nyugati részét preferálják. E mobilabb álláskeresők igényei univerzálisabban kiszolgálhatók az új budapesti irodával.

Változni látszanak azok a módszerek, amelyekkel a toborzás sikeres tud lenni. Inkább a társkeresésre jellemző megoldások működnek. Mivel a munkavállalók többsége már okostelefonnal rendelkezik és folyamatosan on-line üzemmódban él, ezért felértékelődött a Web 2.0 szerepe. Az ottani kommunikáció kétoldalúsága, időbelisége nagyon érdekes és új kihívás cégünknek. Az ismeretség és az ismertség szerepe még jobban felértékelődik. Ezért érezzük magunkat szerencsésnek, hogy egy komoly szakmai múlttal rendelkező tanácsadó csapattal dolgozunk, akiknek az ismeretsége a Dunántúlon már bizonyított. Ezt az ismertséget szeretnénk Budapestre is átültetni, amely nyitás a munkavállalói oldal mellett a Magyarországon több telephellyel rendelkező multinacionális partnerek igénye is. Szeretnék ugyanazt a minőségű szolgáltatást kapni a fővárosban is amit vidéken  már megszokhattak cégünktől.

Tapasztalataink szerint a külföldre vándorolt munkaerő „visszacsábítása” - még ha a szándék oly erős is a honvágya miatt – majdhogynem esélytelen, figyelembe véve a magyarországi kereseti lehetőségeket. Gyakorta halljuk a jelöltjeinktől, hogy az anno itthon elért jövedelmüknél háromszor többet keresnek külföldön, de találkoztunk már ötször nagyobb kinti fizetéssel is.  A magyarokra jellemző röghöz kötöttség ily módon enyhülni látszik, de az álláskeresők költözködési hajlandósága az országon belül továbbra sem igazán népszerű. Azt vettük észre, hogy a fiatalok, s főként a pályakezdők az iskolapadból kilépve szinte kivétel nélkül a fővárosra koncentrálnak, ugyanakkor az idősebb korosztályt képviselők sokkal rugalmasabbá váltak és előszeretettel gondolkodnak a vidékben is. Egy kicsit árnyalja az álláskeresői költözési hajlandóságot, hogy tapasztalataink szerint a keleti régió lakosai könnyebben mondanak igent egy vonzó veszprémi vagy győri állásajánlatunkra, de összességében még mindig kevesen szánják el magukat a költözésre.

A munkaerő-közvetítésen keresztül lehet igazán lemérni egy HR szolgáltató cég szakmaiságát. Ha egy tanácsadó jól térképezi fel a megbízóját és a pozíciót érti, tudja, látja a munkahely elhelyezkedését a vállalati struktúrába a kulcskompetenciák mellett az apró rezdüléseit is az igénynek ismeri, akkor tud sikeres lenni. Ez csak szoros és korrekt kapcsolattartással lehetséges, amit megfelelően és pontosan kell kommunikálni, mind a partner, mind a jelölt felé. Ez minőségi munka, ami jelentős idő és energia megtakarítást eredményez minden - a szolgáltatást igénybe vevőnek.

Az elmúlt 15 évben húszezer munkaviszonyt kötöttünk. Jókora gyakorlatunk van a foglalkoztatásban, ezt a felhalmozódott tudást tanácsadással fűszerezett szolgáltatásként, munkaügyi outsourcing keretében kínáljuk. Kialakult folyamataink auditáltak, amiket különösen a hirtelen megnövekedett létszámú KKV-k részére ajánlunk, hiszünk abban, hogy az outsourcing mindkét fél számára anyagi előnyök mellett  az igénybe vevő részére biztonságot, szakmai támaszt is jelent.

A munkaerő-kölcsönzés a válság óta sokkal árérzékenyebb lett. A rentábilis üzemméret jelentős növekedése a harmadik oka, hogy új földrajzi területen is vállalkozunk. A stratégiailag szükségszerű terjeszkedést alapos elemzés és felkészülés előzte meg. A Man at Work Kft. partnerköre a személyzeti tanácsadási piac igényes, komplex HR megoldásokat igénylő, innovációra fogékony cégeiből kerül ki, a budapesti iroda megnyitásával jelentős bővülés várható ebben a szegmensben.

További információ: Holub Katalin (+36 20 922 6431)