Támogatást kapnak a rászorultak

Kétnapos konferencia kezdődik kedden (március 19-én) a magyarországi digitális átállásról, ahol a szakma képviselői, a műsorközvetítő cégek vezetői és politikusok is jelen lesznek, hogy elmondják, mit jelent az analóg adók lekapcsolása és mi fog történni utána a nézőkkel. Akadhatnak ugyanis, akik bizonytalanságban érzik magukat amiatt, hogy kedvenc csatornájukat vagy kedvenc tv-műsorukat a földi sugárzást beszüntetve, hamarosan már csak digitálisan tudják elérni. Az EU-ban 2006-óta folyik az átállás. A változás azokat érinti elsősorban, akik nem rendelkeznek kábeltévé vagy műholdas tévé előfizetéssel, akik jelenleg még szoba- vagy tetőantennával néznek tv adásokat.

Aranyosné dr. Börcs Janka, az NMHH főigazgatója szerint : „A kutatások alapján Magyarországon mintegy 550 ezer háztartást, tehát legalább egymillió embert érint ez az átállás, amit  egy múlt heti sajtótájékoztatón már vázoltunk, de ez a konferencia is segítheti a szakmai szervezetek együttműködését. Fontos információ lehet például az is, ha valaki most szeretné lecserélni a tv-készülékét, milyen dekóderrel, vagy csatlakozóval ellátott készüléket vásároljon. Az eljárás, az analóg rendszerekről történő digitális sugárzás, egy technikai eljárás, átállás, amit ahhoz lehet a legjobban hasonlítani, amikor a fekete-fehér televíziózás áttért a színes sugárzásra. Itt is hasonlóról van szó, azzal a különbséggel, hogy sokaknak nem kell lecserélnie a tv-készülékét, amennyiben a digitális vevő-egység kompatibilis a tv-vel. Ha nem az, akkor készüléket kell cserélni, de a kutatásaink alapján ez minimális számú nézőre vonatkozik csak. Mintegy 50 ezer olyan háztartás van az országban, ahol szintén szoba- vagy tetőantennával nézik az adást,  rászorultsági alapon igényelhetnek ingyenesen telepített set-top-boxokat, vagy a helyi kábeltársasággal egyeztetve ingyenesen bekötik a kábel tv-t, amin a hét adó műsoráért továbbra sem kell majd fizetni. Ez minden esetben a helyi önkormányzattal történő egyeztetés után valósul meg - tette hozzá az NMHH főigazgatója.

Csatornakiosztás

Piller András, a digitális átállásért felelős Antenna Hungária vezérigazgatója elmondta, hogy „az AH 2008-ban nyerte el a digitális multiplexek üzemeltetési jogosultságát, tehát ennek már 5 éve. Azóta kiépült a digitális földfelszíni televíziós hálózat, amelynek lakossági lefedettsége 98%-os, a MinDig TV ingyenes szolgáltatásunkat immáron 350 ezer háztartás használja. Természetesen a digitális átállás utolsó fázisára mi is készülünk. Fő célunk, hogy lehetőség szerint az összes érintett analóg földfelszíni háztartás felé eljuttassuk az üzenetet, hogy át kell állniuk a digitális vételre. Az Antenna Hungária várakozásai szerint az érintett analóg földfelszíni felhasználók túlnyomó része továbbra is előfizetési díj nélkül fog tévézni, tehát az ingyenes MinDig TV-re áll át. Azok számára, akik fizetős vételi megoldást terveznek, véleményünk szerint a legoptimálisabb megoldás a MinDig TV Extra igénybe vétele, hiszen ezeket a csatornákat ugyanúgy tető- vagy szobaantennával lehet elérni, mint a meglévő analóg adásokat.”

Jelenleg a közszolgálati csatornákon kívül (M1 HD, M2 HD, Duna TV, Duna World), az országos kereskedelmi csatornák (RTL KLUB, TV2) foghatóak akár szobaantennával is, ezekhez csatlakozik majd a digitális átállás során az Euronews is, ami feliratozva, később valószínűleg magyarul.

Tavaly próbaüzemet tartottak Barcson és Sopronban, ahol már lekapcsolták az analóg sugárzást, és az ott szerzett tapasztalatokból, lakossági reakciókból, esetlegesen felmerült panaszokból, okulva tudja megtenni az illetékes műsortovábbító a szükséges lépéseket.

A felszabaduló frekvenciáért a jelenlegi mobilszolgáltatók is versenyeznek, előtérbe helyezve a jobb adatátvitelt. Az is elképzelhető, hogy újabb mobiltársaság jelenik meg a piacon, ennek igénybevételére, de ez majd a pályáztatások során válik véglegessé.

Hollandia volt az első uniós ország, ahol bevezették az analóg műsortovábbítás helyett a digitális földi sugárzást, majd nemsokára következett Svédország, Finnország. 2007-ben Németország is áttért az analóg helyett a digitális adásokra. Azóta Magyarország az egyik utolsó EU-tagállam, ahol bevezetik a digitális sugárzást.

Reklámipar

A magyar tv-s reklámpiac meghatározó szereplőjét, a Mindshare reklámügynökség két vezetőjét is megkérdeztük az átállásról:

Somlói Zsolt, a Mindshare egyik tulajdonosa elmondta, hogy „ugyan csökkentek a tv-s költések az elmúlt években, de potenciális az a célcsoport, akik a bővített szolgáltatást veszik majd igénybe, ezáltal több százezer új ügyfélre tehetnek szert a médiaügynökségek. A nagyobb nézőszámmal, a több csatornával nézettségnövelést lehet elérni, amivel nőhet a GRP.

Kiss Krisztinát, a Mindshare médiaügynökség  kereskedelmi igazgatóját arról faggattunk, hogy az új piac, mennyiben változtatja meg a tv-s viszonyokat. „Kíváncsiak vagyunk, hogyan változnak a televíziós szokások a digitális átállással kapcsolatban, átrendezhetik-e a tv-s reklámpiacot az új fogyasztók. Mindenképpen egy hosszabb folyamatra számítunk az átállással kapcsolatban, amelynek a hozadéka biztosan meglesz,  de idő kell hozzá, hogy mi is érezzük, ki tudjuk használni a lehetőségeit, illetve a nézők is meg tudják szokni az új helyzetet. Nagyon érdekes a set-top-box abból a szempontból, hogy az adások rögzíthetőek, ami azt jelenti, hogy valaki később is vissza tudja nézi a felvett műsort, a benne található reklámokkal együtt. Ausztrál adat az, hogy az időben eltolt TV nézés, a TV nézésre fordított idő pusztán 5%-át teszi ki. Szintén fontos, hogy a rögzített műsorok reklámblokkjait 50%-ban nem tekerik át, ezáltal akár egy olyan új közönség  kerülhet a reflektorfénybe, akik potenciálisan, a GRP növekedésben aktív  szerepet játszhatnak. Lényeges az is, tette hozzá a vezető, hogy „piaci szinten tisztázzuk, hogy csak a valós idejű nézettséget érvényesítjük-e a továbbiakban is vagy az időben eltolt GRP is számít majd. Külföldi tapasztalat, hogy az egy héten belül történt TV nézés kerül elszámolásra”.


A konferencia programja a következő:


dátum/idő    történés    téma címe    előadó/beszélgetők
2013. március 19. (kedd)         
9:25 - 9:30    Köszöntő        Kőszegi András moderátor
9:30 - 9:40    Megnyitó beszéd    Megnyitó beszéd    NMHH: Szalai Annamária elnök
9:40 - 9:45    Litkai Gergő kommentje    
9:45 - 10:15    Bevezető előadás    A digitális átállásról általában és kitekintés az európai, nemzetközi tapasztalatokra    NMHH: Mátrai Gábor hírközlési elnökhelyettes
10:15 - 10:55    Előadás    A digitális átállás hazai folyamata    NMHH: Aranyosné dr. Börcs Janka főigazgató
10:55 - 11:00    Litkai Gergő kommentje    
11:00 - 11:15    Kávészünet         
11:15 - 11:35    Előadás    Prezentáció az analóg lekapcsolásról és a digitális átállásról    Antenna Hungária: Piller András vezérigazgató
11:35 - 12:15    Előadás    A közszolgálati média helye és esélye a digitális média világában    MTVA: Dr. Szabó László Zsolt gyártási és műszaki vezérigazgató-helyettes
12:15 - 12:20    Litkai Gergő kommentje    
12:20 - 13:50    Ebéd         
13:50 - 14:20    Előadás    A digitális átállás hatása a nézettségi adatok mérésére    Nielsen  Közönségmérés Kft.: Vörös Csilla ügyvezető
14:20 - 14:25    Litkai Gergő kommentje    
14:25 - 14:35    Kerekasztal bevezető előadás    A digitális átállás érintettjei    Kutatópont Kft:  Székely Levente kutatási igazgató
14:35 - 15:30    Kerekasztal beszélgetés    A digitális átállás érintettjei    Antenna Hungária: Kárpáti Rudolf műsorterjesztési és média üzletág-vezető
RTL Klub: Dr. Kaszó Klára
TV2: Simon Zsolt vezérigazgató
MTVA:    Dr. Szabó László Zsolt gyártási és műszaki vezérigazgató-helyettes
UPC: Dr. Dárdai Mária jogi és szabályozási igazgató
Moderátor: Kőszegi András
15:30 - 15:35    Litkai Gergő kommentje    
15:35 - 15:50    Kerekasztal bevezető előadás    A digitális hozadék    NMHH: Vári Péter főigazgató helyettes
15:50 - 15:55    Litkai Gergő kommentje    
15:55 - 16:10    Kávészünet         
16:10 - 16:20    előadás    Barcs az első digitális város    Barcs polgármestere: Karvalics Ottó
16:20 - 17:10    Kerekasztal beszélgetés    A digitális hozadék    NMHH: Vári Péter főigazgató helyettes
Antenna Hungária: Dr. Bánkuti Erzsébet vállalatirányítási igazgató
Vodafone: Marchhart Pál vezérigazgató-helyettes
Telenor: III. Klausz Ferenc vállalatfejlesztési vezérigazgató- helyettes
Moderátor: Kőszegi András
17:10 - 17:15    Litkai Gergő kommentje    
17:15 - 17:55        Meddig rétegezhető a közönség?    Közszolgálati Közalapítvány: Dr. László Miklós egyetemi adjunktus, szociológus
17:55 - 18:10    Litkai Gergő összefoglalója    
18:30 - 20:30    Vacsora az étteremben         
20:30-tól    Party a konferencia teremben

2013. március 20. (szerda)         
10:25 - 10:30    Köszöntő        Kőszegi András moderátor
10:30 - 11:35    Kerekasztal beszélgetés    A különböző platformokon való megjelenés értéke a hirdetők szempontjából és a digitalizáció hatása a reklámpiacra    Magyar Reklámszövetség: Dr. Balogh Virág főtitkár
Mindshare Médiaügynökség: Kiss Krisztina igazgató
TV2: Laczkó Endre kereskedelmi és üzletfejlesztési igazgató
MTVA Sales House: Galavics András igazgató
Mrs. White Media Consulting: Incze Kinga ügyvezető
Moderátor: Kőszegi András
11:35 - 11:40    Litkai Gergő kommentje    
11:40 - 11:50    Kávészünet         
11:50 - 12:30    Előadás    A digitális televíziózás és innováció    Budapesti Corvinus Egyetem:
Dr. Urbán Ágnes tanszékvezető, egyetemi docens
12:30 - 12:35    Litkai Gergő kommentje    
12:35 - 13:25    Kerekasztal beszélgetés    Az „over-the-top szolgáltatások" hatása a műsorterjesztési piacra    Antenna Hungária: Dr. Schneider Henrik, multimédia osztályvezető
TV2: Kiss Péter programigazgató
Magyar Kábelkommunikációs Szövetség:
Kéry Ferenc elnök
Moderátor: Kőszegi András
13:25 - 13:30    Litkai Gergő összefoglalója    
13:30 - 14:30    Ebéd        

A tudósító újságírók, stábok szakmai részvételének regisztrációját a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.  e-mail címre várjuk.