A fiatalok étkezési szokásai

A fiatalok túlnyomó többsége szerint a bőséges reggeli, a meleg ebéd, a sok gyümölcs hozzátartozik a mindennapi étkezéshez, de táplálkozási szokásaik korántsem ideálisak. A 15-25 évesek 82 százaléka szerint kiadósnak, tartalmasnak kell lennie a reggelinek, de csupán 23 százalékuk kezdi mindig ezzel a napot. A korosztály még egységesebben nyilatkozik a meleg ebédről: 92 százalékuk szerint erre mindenkinek nagy szüksége van. Ugyanakkor csak kisebb részük (45 százalékuk) eszik délben napi rendszerességgel főtt ételt. Lényegében egyöntetű, 94 százalékra jellemző az a vélemény is, hogy gyümölcs és zöldség fogyasztása nélkül nem múlhat el egyetlen nap sem. Ez esetben óriási a lemaradás, mindössze 19 százalék napi étrendjében szerepelnek e friss és vitamindús ételek - ezek a legfontosabb megállapításai annak a közvélemény-kutatásnak, amelyet az elmúlt 3 hónapban készített az Ipsos, a 15-25 év közöttieket reprezentáló 500 fő személyes módon történő megkérdezésével.

A fiatal felnőttek osztják az étkezéssel kapcsolatos közvélekedéseket: 94 százalékuk szerint a mindennapi étrend elengedhetetlen része, a zöldség- és gyümölcs fogyasztása, 92 százalékuk szerint főtt ételt kell enni ebédre, s 82 százalék úgy gondolja, hogy bőséges reggeli után tanácsos a munkát, a tanulást elkezdeni. Csak a reggeli jellegével, mennyiségével kapcsolatban találunk véleménykülönbségeket: a fiatal férfiak 87, a nők 76 százaléka tartja fontosnak, hogy viszonylag jóllakottan kell felállni az asztaltól.

Az étkezéssel kapcsolatos elvek és a gyakorlat nincsenek összhangban egymással. A kiadós reggeli csak a fiatalok 23 százalékának mindennapi rutinjába épült be, s rajtuk kívül még 35 százaléknyian hetente többször esznek tartalmas ételeket a korai órákban. Különösen a fiatal férfiak körében elterjedt gyakorlat ez: 30 százalékuk naponta, 42 százalékuk hetente több alkalommal is bőségesen reggelizik. A korosztály női tagjai kevésbé laknak jól munka- és iskolakezdés előtt: 17 százalékuk naponta, 34 százalékuk hetente tölti fel energiával testét, lelkét.

Bármennyire is sokan tartják nélkülözhetetlennek a meleg ebédet, azt nem mindenki iktatja be a napirendjébe. Délidőben főtt ételt a fiatalok 45 százaléka eszik rendszeresen, de további 37 százaléknyian is heti több alkalommal gondot fordítanak erre. Az átlagosnál gyakoribb a meleg főétkezés a férfiak, a 20 év alattiak és a tanulók körében – ezekben a csoportokban 52-55 százalék közötti azok aránya, akik minden nap, nagyjából 40 százalék, akik hetente többször fogyasztanak ebédre meleget. A 20-25 év közöttiek, a nők és a dolgozó fiatalok viszont kevésbé esznek főtt ételt napközben: szűk négytizedük naponta, további bő egyharmaduk heti több alkalommal.

Mint láthattuk, a fiatal felnőttek körében kétség sem fér a zöldség és a gyümölcs fogyasztásának fontosságához, de rendszeresen, napi gyakorisággal csupán 19 százalékuk étrendjében szerepel. Sokkal inkább az jellemző (a korosztály tagjainak 45 százalékára), hogy ha nem is minden nap, de hetente többször jut az asztalra vitamindús zöldségféle, gyümölcs. A nők és budapestiek másoknál gyakrabban esznek természetes vitaminokat tartalmazó ételeket: egynegyedük naponta, fele részük többször egy héten.

Az F&F kutatássorozatról

Az Ipsos F&F kutatássorozata negyedévente közöl friss adatokat a fiatal felnőttek márkafogyasztási szokásairól, illetve tematikusan bemutatja ennek a fogyasztói csoportnak a viselkedését.

Az Ipsos Zrt.-ről

Az 1990-ben alapított, 2009. szeptember 1-jétől Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt.-ként működő kutatóintézet, a magyar gazdasági és társadalom-kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-, egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára. A céget 2012-ben is érdemesnek találták arra, hogy megkapja a Business Superbrands védjegyet. A párizsi székhelyű Ipsos Csoport a világ harmadik legnagyobb piackutató vállalata.  (www.ipsos.hu)

További információ

Závecz Tibor véleménykutatási igazgató (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)