2013 augusztusában átfogó kutatást készített az Ipsos azzal a céllal, hogy felmérje a magyar háziasszonyok véleményét a piacon kapható virsli termékekkel kapcsolatosan, megismerje, mely termékjellemzők befolyásolják őket a vásárlás során, és leírja, mi a jellemző azokra a virslikre, amik jobban ízlenek nekik.

A kutatás során 360 háziasszonyt véleményét kérdezték meg Budapesten, Debrecenben, Pécsett és Győrött. Válaszadóik vakteszt formájában összesen 14 terméket értékeltek, amelyek jól reprezentálják a magyar virsli piacot: voltak köztük hagyományos, prémium, füstölt és kifejezetten gyerekeknek szánt termékek is.

Mint minden élelmiszer esetében, a virsliknél is az a legfontosabb szempont, hogy finom legyen, jó legyen az íze. De mi számít jó íznek? A magyar háziasszony számára a fűszerezettség az elsődleges, amely nem baj, ha füstölt ízzel párosul. Ugyanakkor az is kiolvasható a kutatás eredményeiből, hogy nem könnyű különbséget tenni a fűszereknek illetve az ízfokozóknak és adalékanyagoknak köszönhető intenzív íz között.

Szín esetében nagy különbséget látnak a fogyasztók a piacon lévő termékek között, de gyakran értékeltek gyengébbnek olyan prémium termékeket is, amelyek nem tartalmaztak színfokozókat. Azt sem vették figyelembe, hogy az alapanyag (sertés vagy baromfi) eltérő színt okozhat, mindent egy elvárt „virsli színhez” hasonlítottak.

Összességében véve elmondható, hogy a fogyasztók jól érzékelik a hagyományos és a prémium minőségű termékek közötti különbséget, szinten minden szempont szerint pozitívabban értékelték a prémium virsliket. Legkönnyebben az állag alapján tudják beazonosítani a jobb minőségű termékeket, melyek valódi hústartalma magasabb.

Érdekesség, hogy a kutatás során megkérdezett 5-12 éves gyerekek (akik anyukájukkal érkeztek az interjúra) szintén annak alapján különböztették meg leginkább a kóstolt termékeket, hogy „milyen érzés volt beleharapni”.

Az Ipsos Zrt.-ről
Az 1990-ben alapított, 2009. szeptember 1-jétől Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt.-ként működő kutatóintézet, a magyar gazdasági és társadalom-kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-, egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára. A párizsi székhelyű Ipsos Csoport a világ harmadik legnagyobb piackutató vállalata.  (www.ipsos.hu)

További információ: Szabó Valéria piackutatási igazgató (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)