A világ lakosságának bő háromnegyede (78%-a) hallott, olvasott híreket a június közepén induló labdarúgó világbajnokságról. A magyarok is eléggé tájékozottnak mondhatók, 70 százalékuknak vannak ismeretei a napokban kezdődő foci vb-ről. A mostani esemény iránt érdeklődők 16 százaléka fanatikus futballrajongó, igyekszik mindegyik meccset megnézni, s további 27 százalék fog a képernyők előtt a leginkább kedvelt csapatáért szurkolni. A magyarok ezúttal kevésbé elszántak, csupán 8 százalékuk követi majd az összes mérkőzést és 20 százalék nézi a kedvencek játékát. A világbajnokságot figyelemmel kísérők közül legtöbben – 39 százaléknyian – a brazilokat várják győztesnek, jóval kevesebben adnak esélyt a végső nyerésre a spanyoloknak (14%), a németeknek (9%) vagy az argentinoknak (8%). A magyar fociszurkolók szerint is Brazília a legnagyobb favorit (37%), s még viszonylag sokan prognosztizálják a spanyolok és a németek győzelmét (17 illetve 13%) – ezek a legfontosabb megállapításai annak a május közepén készült, 26 országot felölelő felmérésnek, amelyet az Ipsos végzett online módszerrel, 19 ezer ember megkérdezésével.

A most induló labdarúgó világbajnokság óriási érdeklődéssel várt esemény, a világ 26 országában megkérdezett emberek 78 százaléka már találkozott valamilyen közvetlen információval. Főleg a rendező kontinens országaiban magas, 90 százalék feletti a figyelem, de a dél-amerikaiak mellett az érintett belgák és franciák körében is szinte teljes körű az érdeklődés. Legkevésbé az egyiptomiakat foglakoztatja a világbajnokság – 36 százalékukat -, de az USA polgárait sem hozza igazán lázba – csak 42 százalékukat. A magyarok tájékozottsága elmarad a 78 százalékos átlagtól, de azért magas szintű, héttizednek vannak friss ismeretei a futball vb-vel kapcsolatban.

A foci világbajnokságról informáltak 16 százaléka fanatikus szurkoló, aki tervei szerint minden meccset megnéz. Ennél többen vannak (27%-nyian), akik csak a kedvenc csapatuk mérkőzéseire kapcsolnak majd. Az emberek harmada ritkán, csupán alkalmanként fog odafigyelni a vb-re, egyharmadnyian pedig egyáltalán nem követi majd. A magyarok az átlagosnál visszafogottabb érdeklődést mutatnak a brazíliai világbajnokság iránt, de azért nálunk is lesznek hívei az eseménynek: 8 százalék az összes meccsre odafigyel, 20 százalék a kedvenc csapatra. A hazai lakosság 37 százaléka csak nagyon ritkán néz majd bele a vb meccseibe, 35 százalékot pedig nem érdekli a futball-világbajnokság.

A tévét néző emberek nagy többsége (86 százaléka) nem egyedül, hanem baráti, családi körben követi majd a labdarúgó világbajnokság meccseit. Azok is sokan vannak (43%-nyian), akik esetenként a munkatársaikkal tervezik nézni a televíziós közvetítéseket. A tévénézők 41 százaléka úgy gondolja, hogy vendéglátóhelyen, nagy társaságban figyelik majd a mérkőzések alakulását. A magyarok is többnyire szűkebb, családi, baráti társaságban szurkolnak (77%). Egyharmaduk valamilyen étteremben, sörözőben szorít kedvenceiért, míg 22 százalék többnyire kollégáival tekinti meg a közvetítéseket.

A világbajnokság esélyesének világszerte Brazíliát tartják. Összességében 39 százalék várja a rendező országot az első helyre. A spanyol szurkolók kivételével – akiknek fele saját csapatuk győzelmére számít - minden ország polgárai a brazilokat tekintik az első számú favoritnak. Világszerte Spanyolországot említik egyébként a második leggyakrabban, 14 százalék feltételezi, hogy ők vihetik el az aranyat. Németországnak 9, Argentínának 8 százalék adja a legnagyobb győzelmi esélyt, míg Olaszországról csak 4, Angliáról csupán 2 százalék gondolja, hogy vb-t nyer. A magyarok tippjei is hasonlók: 37 százalék Brazíliát, 17 százalék a spanyol csapatot, 13 százalék a németeket, 5 százalék az argentinokat várja a labdarúgó világbajnokság győztesének.

Az Ipsos Zrt.-ről

Az 1990-ben alapított, 2009. szeptember 1-jétől Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt.-ként működő kutatóintézet, a magyar gazdasági és társadalom-kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-, egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára. A párizsi székhelyű Ipsos Csoport a világ harmadik legnagyobb piackutató vállalata.  (www.ipsos.hu)

További információ: Závecz Tibor véleménykutatási igazgató (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)